Academic institutions, aware of the need to ensure high-quality teaching, have increasingly begun to promote Faculty Development (FD) programs. These programs are implemented, on the one hand, with the aim of enhancing the pedagogical and research skills of faculty members and, on the other, to foster an academic environment that supports teaching innovation and scientific excellence. Based on these considerations, a literature review was conducted to explore the evolution of Faculty Development programs implemented in recent years, examining the main strategies and the different types of interventions adopted at the international level. The analysis provides a critical overview of the practices reported in studies over time, highlighting the most effective strategies and emerging trends.
Le istituzioni accademiche, consapevoli della necessità di garantire un insegnamento di alta qualità, hanno iniziato a valorizzare, in maniera sempre più diffusa, programmi di Faculty Development (FD). Questi programmi vengono implementati, da un lato, con l’obiettivo di migliorare le competenze pedagogiche e di ricerca dei docenti e, dall’altro, di promuovere un ambiente accademico che favorisca l’innovazione didattica e l’eccellenza scientifica. Partendo da queste considerazioni è stato condotto un lavoro di revisione della letteratura per esplorare l’evoluzione dei programmi di Faculty Development implementati negli ultimi anni, esaminando le strategie principali e le diverse tipologie di interventi adottati a livello internazionale. L’analisi condotta offre una panoramica critica delle pratiche riscontrate negli studi susseguitisi nel corso del tempo, evidenziando le strategie più efficaci e le tendenze emergenti.
Falzone, Y., Gulbay, E., La Marca, A., Leone, A., Longo, L., Mercer, S.O., et al. (2025). Strategie per il Faculty Development: una revisione sistematica. In A. Lotti, A. Serbati (a cura di), Faculty Development. Lo statuto epistemologico alla luce delle evidenze scientifiche (pp. 63-88). Milano : Franco Angeli.
Strategie per il Faculty Development: una revisione sistematica
Falzone, Y
;Gulbay, E
;La Marca, A
;Leone, A
;Longo, L
;Mercer S. O
;Miro, B
2025-01-01
Abstract
Academic institutions, aware of the need to ensure high-quality teaching, have increasingly begun to promote Faculty Development (FD) programs. These programs are implemented, on the one hand, with the aim of enhancing the pedagogical and research skills of faculty members and, on the other, to foster an academic environment that supports teaching innovation and scientific excellence. Based on these considerations, a literature review was conducted to explore the evolution of Faculty Development programs implemented in recent years, examining the main strategies and the different types of interventions adopted at the international level. The analysis provides a critical overview of the practices reported in studies over time, highlighting the most effective strategies and emerging trends.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
10325.7+LOTTI+OA.pdf
Solo gestori archvio
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
6.02 MB
Formato
Adobe PDF
|
6.02 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


