The growing use of Information and Communication Technologies (ICT) and innovative teaching methodologies for students with disabilities and with special educational needs has provided a strong impulse to educational research. This is aimed at ensuring that students with disabilities have the same opportunities to actively participate in educational activities. The use of technology both in initial and in-service teacher training is one of the priorities of the European Digital Education Action Plan, in which “digital” is not an appendage but an integral part of education and training. The Digital Education Action Plan (2021-2027) includes specific self-assessment tools for teachers’ digital skills through the implementation of the online platform called SELFIE. The research involves the participants of the VII cycle specialization course in Special Needs Education organized by the University of Palermo (academic year 2021/2022). The aim was to verify how to use digital tools with a reflective, critical, and empirical attitude that requires the acquisition of expertise infused with knowledge, cognitive attitudes, and specific skills. Through the administration of a specifically constructed questionnaire, administered through the Google Forms application, the research aimed at assessing the knowledge and any training needs of the participants regarding the use of digital technologies in teaching, particularly the use of immersive reality in the learning process of students with disabilities.

Il crescente utilizzo delle tecnologie dell’informazione (TIC) e delle metodologie di insegnamento innovative per gli alunni con Disabilità e Bisogni Educativi Speciali ha dato un forte impulso alla ricerca educativa nel contesto della pedagogia speciale, al fine di garantire agli studenti con disabilità le stesse opportunità di partecipare attivamente alle attività didattiche. La formazione degli insegnanti all’utilizzo delle tecnologie nella didattica, sia iniziale che in itinere, è una delle priorità del Piano d’Azione europeo per l’Istruzione Digitale, nel quale “digitale” non è un’appendice, ma è parte integrante di istruzione e formazione. Il Digital Education Action Plan (2021-2027) prevede appositi strumenti di autovalutazione sulle competenze digitali possedute dai docenti, attraverso l’implementazione della piattaforma online denominata SELFIE. In questo contributo, si analizzano i risultati di un’indagine esplorativa che ha coinvolto i corsisti del VII ciclo del corso di Sostegno organizzato dall’Università degli Studi di Palermo (anno accademico 2021/2022). Abbiamo voluto verificare in che modo utilizzare il digitale con un atteggiamento riflessivo, critico ed empirico che richiede l’acquisizione di un expertise intrisa di conoscenze, atteggiamenti cognitivi, abilità specifiche. Attraverso la somministrazione di un questionario appositamente costruito, somministrato tramite l’applicativo Google Moduli, la ricerca ha inteso rilevare le conoscenze e gli eventuali bisogni formativi dei corsisti sull’utilizzo delle tecnologie digitali nella didattica e, in particolare, sull’utilizzo della realtà immersiva nel processo di apprendimento degli studenti e studentesse con disabilità.

Gulbay, E., De Franches, G., Andronico, G. (2024). Formazione dei futuri insegnanti: alcune prospettive per l’apprendimento mediato dalla tecnologia digitale. In R. Viganò, C. Lisimberti (a cura di), A cosa serve la ricerca educativa? Il dato e il suo valore sociale Atti del convegno Nazionale SIRD, Milano, 21 e 22 settembre 2023 (pp. 260-268). Pensa MultiMedia.

Formazione dei futuri insegnanti: alcune prospettive per l’apprendimento mediato dalla tecnologia digitale

Gulbay, E;De Franches, G. R;Andronico, G
2024-01-01

Abstract

The growing use of Information and Communication Technologies (ICT) and innovative teaching methodologies for students with disabilities and with special educational needs has provided a strong impulse to educational research. This is aimed at ensuring that students with disabilities have the same opportunities to actively participate in educational activities. The use of technology both in initial and in-service teacher training is one of the priorities of the European Digital Education Action Plan, in which “digital” is not an appendage but an integral part of education and training. The Digital Education Action Plan (2021-2027) includes specific self-assessment tools for teachers’ digital skills through the implementation of the online platform called SELFIE. The research involves the participants of the VII cycle specialization course in Special Needs Education organized by the University of Palermo (academic year 2021/2022). The aim was to verify how to use digital tools with a reflective, critical, and empirical attitude that requires the acquisition of expertise infused with knowledge, cognitive attitudes, and specific skills. Through the administration of a specifically constructed questionnaire, administered through the Google Forms application, the research aimed at assessing the knowledge and any training needs of the participants regarding the use of digital technologies in teaching, particularly the use of immersive reality in the learning process of students with disabilities.
2024
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
9791255681465
Gulbay, E., De Franches, G., Andronico, G. (2024). Formazione dei futuri insegnanti: alcune prospettive per l’apprendimento mediato dalla tecnologia digitale. In R. Viganò, C. Lisimberti (a cura di), A cosa serve la ricerca educativa? Il dato e il suo valore sociale Atti del convegno Nazionale SIRD, Milano, 21 e 22 settembre 2023 (pp. 260-268). Pensa MultiMedia.
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