Metacognition plays a significant role in teachers’ professional development. Measuring the metacognitive awareness of teachers in the use of educational technologies allows us to reabstractflect on the meaning and effectiveness of the choices we make and the objectives we follow. The study aims to investigate the metacognitive awareness of pre-school teachers during the creation of a multimedia product. The research was carried out in academic year 2017/18 and it involved 115 in-service Sicilian teachers attending to a totally 75-hour training course on educational technologies. To measure the level of their metacognitive competence, we used a specifically adapted version of the MAI (Metacognitive Awareness Inventory) (Schraw & Dennison, 1994; La Marca, 2017). The data analysis reveals a good level of metacognitive awareness in the creation of multimedia teaching, both in terms of knowledge of cognitive processes and self-regulation.

La metacognizione assume un ruolo significativo nello sviluppo professionale dei docenti. La rilevazione della consapevolezza metacognitiva degli insegnanti nell’uso delle tecnologie didattiche consente di riflettere sul senso e sull’efficacia delle scelte che si operano e, soprattutto, sugli obiettivi che si perseguono. Il presente contributo si prefigge di indagare la consapevolezza metacognitiva degli insegnanti di scuola dell’infanzia durante la realizzazione di un prodotto multimediale. La ricerca è stata condotta nell’anno accademico 2017/18, coinvolgendo 115 inseganti siciliani in servizio frequentanti un corso di formazione riguardante le tecnologie didattiche, della durata complessiva di 75 ore. Per rilevare la loro competenza metacognitiva è stata utilizzata una versione specificatamente adattata del MAI (Metacognitive Awareness Inventory) (Schraw & Dennison, 1994; La Marca, 2017). Dall’analisi dei dati raccolti emerge un buon livello di consapevolezza metacognitiva nella realizzazione di proposte didattiche multimediali, sia in termini di conoscenza dei processi cognitivi che di autoregolazione.

Di Martino Valeria, Gulbay Elif (2019). La consapevolezza metacognitiva degli insegnanti di scuola dell’infanzia nell’uso delle TIC. In P. Lucisano (a cura di), Alla ricerca di una Scuola per tutti e per ciascuno. Impianto istituzionale e modelli educativi (pp. 37-47). Lecce : Pensa Multimedia.

La consapevolezza metacognitiva degli insegnanti di scuola dell’infanzia nell’uso delle TIC

Di Martino Valeria
;
Gulbay Elif
2019-01-01

Abstract

Metacognition plays a significant role in teachers’ professional development. Measuring the metacognitive awareness of teachers in the use of educational technologies allows us to reabstractflect on the meaning and effectiveness of the choices we make and the objectives we follow. The study aims to investigate the metacognitive awareness of pre-school teachers during the creation of a multimedia product. The research was carried out in academic year 2017/18 and it involved 115 in-service Sicilian teachers attending to a totally 75-hour training course on educational technologies. To measure the level of their metacognitive competence, we used a specifically adapted version of the MAI (Metacognitive Awareness Inventory) (Schraw & Dennison, 1994; La Marca, 2017). The data analysis reveals a good level of metacognitive awareness in the creation of multimedia teaching, both in terms of knowledge of cognitive processes and self-regulation.
2019
978-88-6760-641-2
Di Martino Valeria, Gulbay Elif (2019). La consapevolezza metacognitiva degli insegnanti di scuola dell’infanzia nell’uso delle TIC. In P. Lucisano (a cura di), Alla ricerca di una Scuola per tutti e per ciascuno. Impianto istituzionale e modelli educativi (pp. 37-47). Lecce : Pensa Multimedia.
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