The maintenance and management of secondary road infrastructures in Sicily often involve inter- actions with widespread or localized landslide phenomena along the same routes. These land- slides, along with the necessary road restoration operations, interfere with and compromise ac- cessibility and the socio-economic development of inland areas. The case study presented in this paper examines a shallow landslide in overconsolidated, weathered clays from yellow to brown at km 22+700 (near the town of Corleone) along the SP4 S. Cipirello-Corleone road, a route of strategic importance for the municipality of Corleone in the province of Palermo. The landslide was triggered by very high pore water pressures during the intense rainfall of the autumn-winter season of 2004–2005 and has experienced several reactivations up to 2021 due to fluctuations in pore water pressures caused by rainfall. Geotechnical investigations and in situ measurements identified the principal causes of instability, allowing for the reconstruction of the geotechnical model, the kinematic characteristics of the landslide, and the depth of the sliding surface. These analyses also enabled the design of corrective measures, such as a system of drainage trenches, to reduce pore pressures and increase the slope's safety factor. This case highlights the importance of geotechnical analysis in infrastructure management, providing sustainable solutions to enhance slope stability and minimize disruptions.
Nell’articolo è riportato un caso studio dell’interferenza di una frana superficiale in argille sovraconsolidate, innescata nell’inverno 2004-2005 per effetto di alte pressioni intersti- ziali, sull’esercizio di una importante arteria viaria secondaria in Sicilia. Nel periodo 2004-2021, nei periodi invernali in concomitanza dell’aumento delle pressioni interstiziali dovute alle piogge, la frana ha subito diverse riattivazioni causando chiusure temporanee con continui interventi di ripristino che hanno causato notevoli disagi per le popolazioni del comprensorio servito dalla strada e notevoli perdite economiche per gli esercizi commerciali, turistici e del campo dell’agri- coltura. Nel 2018 è stato avviato uno studio che ha consentito di ricostruire il modello geotecnico di sottosuolo nell’ambito del volume geotecnicamente significativo, i caratteri cinematici della frana, il regime delle pressioni interstiziali, la superficie di scivolamento. Lo studio ha confermato che le cause principali sia dell’innesco che delle susseguenti riattivazioni della frana sono da ri- condurre alle caratteristiche meccaniche dei terreni coinvolti e alle fluttuazioni delle pressioni interstiziali nel corso dell’anno. Gli interventi di stabilizzazione più idonei sono stati individuati nella riduzione permanente delle pressioni interstiziali mediante trincee drenanti e nella realizza- zione del rilevato stradale mediante gabbioni anch’essi drenanti. Questi interventi sono molto efficaci e relativamente poco costosi, facili da realizzare e rispettosi dell’ambiente
Ziccarelli, M. (2025). Influenza dei movimenti franosi superficiali nella manutenzione di infrastrutture viarie secondarie. In SICUREZZA, MANUTENZIONE E SVILUPPO DELLE INFRASTRUTTURE (pp. 625-632). BOLOGNA : PATRON EDITORE.
Influenza dei movimenti franosi superficiali nella manutenzione di infrastrutture viarie secondarie
MAURIZIO ZICCARELLI
Primo
Writing – Original Draft Preparation
2025-06-11
Abstract
The maintenance and management of secondary road infrastructures in Sicily often involve inter- actions with widespread or localized landslide phenomena along the same routes. These land- slides, along with the necessary road restoration operations, interfere with and compromise ac- cessibility and the socio-economic development of inland areas. The case study presented in this paper examines a shallow landslide in overconsolidated, weathered clays from yellow to brown at km 22+700 (near the town of Corleone) along the SP4 S. Cipirello-Corleone road, a route of strategic importance for the municipality of Corleone in the province of Palermo. The landslide was triggered by very high pore water pressures during the intense rainfall of the autumn-winter season of 2004–2005 and has experienced several reactivations up to 2021 due to fluctuations in pore water pressures caused by rainfall. Geotechnical investigations and in situ measurements identified the principal causes of instability, allowing for the reconstruction of the geotechnical model, the kinematic characteristics of the landslide, and the depth of the sliding surface. These analyses also enabled the design of corrective measures, such as a system of drainage trenches, to reduce pore pressures and increase the slope's safety factor. This case highlights the importance of geotechnical analysis in infrastructure management, providing sustainable solutions to enhance slope stability and minimize disruptions.| File | Dimensione | Formato | |
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