The emerging educational landscape calls for reflection on the function and crucial role of tech nology in school and academic settings. This requires pre-service teachers to develop a resilient attitude while engaging in Digital Learning activi ties. This contribution presents preliminary findings from an exploratory study conducted with 185 students who, during the 2023/24 academic year, took part in learning activities within shared digital environments as part of the Docimology Laborato ry, included in the Degree Course in Primary Edu cation. The results highlight the importance of investigat ing resilient attitudes toward digital learning within the training paths of early childhood and primary school teachers.
Lo scenario educativo che si sta delineando impone riflessioni legate alla funzione e al ruolo determi nante delle tecnologie nei contesti scolastici e accademici. Questo richiede che gli insegnanti in formazione sviluppino un atteggiamento resiliente durante lo svolgimento di attività di Digital Lear ning. Il contributo illustra i risultati di natura preli minare dell’indagine esplorativa svolta con 185 studenti che hanno partecipato, nell’anno accade mico 2023/24, alle attività di apprendimento all’interno di spazi digitali condivisi durante il Labo ratorio di Docimologia, previsto nel Corso di Lau rea in Scienze della Formazione Primaria. Gli esiti mostrano come sia importante indagare l’atteggiamento resiliente al Digital Learning nei percorsi di formazione degli insegnanti di scuola dell’infanzia e primaria.
Longo, L., Di Carlo, D.R. (2025). Gli atteggiamenti resilienti al Digital Learning nei futuri insegnanti di Scuola dell’Infanzia e Primaria. NUOVA SECONDARIA, 1, 240-252.
Gli atteggiamenti resilienti al Digital Learning nei futuri insegnanti di Scuola dell’Infanzia e Primaria
Longo Leonarda;Di Carlo Dorotea Rita
2025-09-01
Abstract
The emerging educational landscape calls for reflection on the function and crucial role of tech nology in school and academic settings. This requires pre-service teachers to develop a resilient attitude while engaging in Digital Learning activi ties. This contribution presents preliminary findings from an exploratory study conducted with 185 students who, during the 2023/24 academic year, took part in learning activities within shared digital environments as part of the Docimology Laborato ry, included in the Degree Course in Primary Edu cation. The results highlight the importance of investigat ing resilient attitudes toward digital learning within the training paths of early childhood and primary school teachers.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
29_NS1_Longo et alii.pdf
Solo gestori archvio
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
6.5 MB
Formato
Adobe PDF
|
6.5 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


