Physical education goes beyond simple physical well-being, as it involves mental and emotional aspects and strengthens skills and abilities in primary school pupils. This study explores the integration of physical education and school disciplines through didactic experimentation using the backward design approach in educational research. The goal is to verify whether actions and motor activities promote bodily development but also learning in Italian, mathematics and English. The experimentation was carried out in four primary schools in Palermo and Turin from September 2022 to June 2023, and was preceded by a screening of the pupils' motor skills and skills in Italian, mathematics and English. The most relevant results of the research show an increase in capacity in both areas, high-lighting a significant improvement in performance.

L'educazione motoria va oltre il semplice benessere fisico, in quanto coinvolge aspetti mentali ed emotivi e rafforza competenze e abilità negli alunni di scuola primaria. Questo studio esplora l'integrazione dell'educazione motoria e delle discipline scolastiche attraverso una sperimentazione didattica che utilizza l’approccio del backward design nella ricerca educativa. L'obiettivo è verificare se azioni ed attività motorie favoriscano lo sviluppo corporeo ma anche quello apprenditivo in italiano, matematica e inglese. La sperimentazione è stata realizzata in quattro scuole primarie di Palermo e Torino da settembre 2022 a giugno 2023, è stata preceduta da uno screening delle capacità motorie e delle competenze in italiano, matematica e inglese degli alunni. Gli esiti più rilevanti della ricerca mostrano una crescita delle capacità in entrambe gli ambiti, evidenziando un miglioramento significativo delle prestazioni.

Gabriella Ferrara, Francesco La Versa (2025). La corporeità per potenziare l’apprendimento nella scuola primaria. NUOVA SECONDARIA, 7(7), 166-179.

La corporeità per potenziare l’apprendimento nella scuola primaria

Gabriella Ferrara
;
Francesco La Versa
2025-01-01

Abstract

Physical education goes beyond simple physical well-being, as it involves mental and emotional aspects and strengthens skills and abilities in primary school pupils. This study explores the integration of physical education and school disciplines through didactic experimentation using the backward design approach in educational research. The goal is to verify whether actions and motor activities promote bodily development but also learning in Italian, mathematics and English. The experimentation was carried out in four primary schools in Palermo and Turin from September 2022 to June 2023, and was preceded by a screening of the pupils' motor skills and skills in Italian, mathematics and English. The most relevant results of the research show an increase in capacity in both areas, high-lighting a significant improvement in performance.
2025
Settore PAED-02/A - Didattica e pedagogia speciale
Settore MEDF-01/B - Metodi e didattiche delle attività sportive
Gabriella Ferrara, Francesco La Versa (2025). La corporeità per potenziare l’apprendimento nella scuola primaria. NUOVA SECONDARIA, 7(7), 166-179.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
NSR7_Marzo 2025_estratto.pdf

Solo gestori archvio

Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 2.01 MB
Formato Adobe PDF
2.01 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/675463
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact