Between March and May 2024, an online survey was conducted among 114 teachers-tutors from 11 high schools in western Sicily to identify training needs on the topic of educational-professional guidance of students. The survey, conducted via Google Modules using an anonymous questionnaire, followed the Ministry of Education and Merit (MEM) training initiatives launched in the second half of 2023. The aim of the study was to identify the training aspects that teachers would like to deepen in order to improve their guidance skills in the 2023-2024 school year. Based on these results, an experimental training course for 25 teacher-tutors (GS) of the high school “F. Scaduto” of Bagheria (PA) will start in the first quarter of 2024-2025 school year, which aims at developing in them a critical awareness in the process of educational-professional guidance of students. Guidance skills in relation to this construct will also be assessed in a control group (GC) using the CCOr-A_2024 scale before and after a 30-hour blended training programme.

Tra marzo e maggio 2024, si è svolta un’indagine online su 114 docenti-tutor di 11 Licei della Sicilia occidentale per rilevare i bisogni formativi riguardanti il tema dell’orientamento formativo-professionale degli studenti. L’indagine, svolta su Google Moduli tramite un questionario anonimo, ha seguito le iniziative di formazione del Ministero dell’Istruzione e del Merito (MIM) avviate nel secondo semestre 2023. Lo studio mirava a identificare gli aspetti della formazione che i docenti potevano approfondire per migliorare le loro attività di orientamento nell’anno scolastico 2023-2024. Sulla base di questi risultati, si intende avviare un percorso formativo sperimentale per 25 docenti-tutor (GS) del Liceo “F. Scaduto” di Bagheria (PA) nel primo quadrimestre 2024-2025, finalizzato a sviluppare in loro la consapevolezza critica durante il processo di orientamento formativo-professionale degli studenti. Le competenze orientative implicate nel costrutto saranno valutate anche in un gruppo di controllo (GC) tramite la scala CCOr-A_2024 prima e dopo un programma di 30 ore di formazione proposto in modalità blended.

Di Vita, A., Anello, F. (2024). Un percorso di formazione per promuovere la consapevolezza critica nell’esercizio delle competenze orientative in docenti-tutor di liceo. In R. Tammaro, C. Lisimberti, A. Tinterri (a cura di), Ricerca didattica e formazione degli insegnanti. Modelli, approcci e metodologie. Atti del Convegno Internazionale SIRD (pp. 390-398). Lecce : Pensa MultiMedia.

Un percorso di formazione per promuovere la consapevolezza critica nell’esercizio delle competenze orientative in docenti-tutor di liceo

Di Vita, A.;Anello, F.
2024-12-01

Abstract

Between March and May 2024, an online survey was conducted among 114 teachers-tutors from 11 high schools in western Sicily to identify training needs on the topic of educational-professional guidance of students. The survey, conducted via Google Modules using an anonymous questionnaire, followed the Ministry of Education and Merit (MEM) training initiatives launched in the second half of 2023. The aim of the study was to identify the training aspects that teachers would like to deepen in order to improve their guidance skills in the 2023-2024 school year. Based on these results, an experimental training course for 25 teacher-tutors (GS) of the high school “F. Scaduto” of Bagheria (PA) will start in the first quarter of 2024-2025 school year, which aims at developing in them a critical awareness in the process of educational-professional guidance of students. Guidance skills in relation to this construct will also be assessed in a control group (GC) using the CCOr-A_2024 scale before and after a 30-hour blended training programme.
dic-2024
Settore PAED-02/A - Didattica e pedagogia speciale
9791255682639
Di Vita, A., Anello, F. (2024). Un percorso di formazione per promuovere la consapevolezza critica nell’esercizio delle competenze orientative in docenti-tutor di liceo. In R. Tammaro, C. Lisimberti, A. Tinterri (a cura di), Ricerca didattica e formazione degli insegnanti. Modelli, approcci e metodologie. Atti del Convegno Internazionale SIRD (pp. 390-398). Lecce : Pensa MultiMedia.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Di Vita-Anello_Contributo SIRD Salerno_giugno 2024.pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 332.53 kB
Formato Adobe PDF
332.53 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/674086
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact