Neuroscientific findings over the past 20 years acknowledge the close interconnection and simultaneity of the functioning of cognitive processes and body control systems. In this view, the body is not only a passive vehicle for cognitive functions, but an actor that has shaped complex cognitive abilities such as language and writing and, as a result, should be attentively addressed by pedagogical and evaluative practice with reference to the teaching‐learning mechanisms of writing processes. The text also explores, as well, some theories that argue that language and motor skills have co‐evolved, influencing each other through mechanisms of embodied cognition. In this study we analyze, from the perspective of neuro‐evolutionary findings on brain functioning, the connection between visual, motor and language systems involved in the writing process with the aim of abstracting a framework of criteria and indicators that can guide the student and teacher in the process of acquiring the skill of reading‐writing. The same can serve as an orientation compass for the construction of evaluative tools that can reflect research on the learning writing brain.

Le evidenze neuroscientifiche degli ultimi 20 anni conclamano la stretta interconnessione e simultaneità del funzionamento dei processi cognitivi e dei sistemi di controllo del corpo. In tal senso, il corpo non è solo un veicolo passivo per le funzioni cognitive, ma un attore che plasma abilità cognitive complesse come il linguaggio e la scrittura e che, come tale, andrebbe attenzionato dalla pratica pedagogica e docimologica in riferimento ai meccanismi di insegnamento‐apprendimento dei processi di scrittura. Nel testo si esplorano, altresì, alcune teorie che sostengono che le abilità linguistiche e motorie si siano co‐evolute, influenzandosi reciprocamente attraverso meccanismi di cognizione incarnata. In questo studio si analizza, dal punto di vista delle scoperte neuro‐evolutive sul funzionamento cerebrale, la connessione tra sistema visivo, motorio e linguistico implicata nel processo di scrittura con l’obiettivo di astrarre un quadro di criteri e indicatori che possa guidare lo studente e il docente nel processo di acquisizione dell’abilità di letto‐scrittura. Lo stesso può fungere da orientamento per la costruzione di strumenti docimologici in grado di riflettere le ricerche sul cervello che apprende a scrivere.

Martina Albanese, Elisabetta Fiorello (2024). La valutazione del compito di scrittura sulla base di principi neuroscientificamente orientati. GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA(33), 103-117 [10.7346/sird-022024-p103].

La valutazione del compito di scrittura sulla base di principi neuroscientificamente orientati

Martina Albanese
;
Elisabetta Fiorello
2024-01-01

Abstract

Neuroscientific findings over the past 20 years acknowledge the close interconnection and simultaneity of the functioning of cognitive processes and body control systems. In this view, the body is not only a passive vehicle for cognitive functions, but an actor that has shaped complex cognitive abilities such as language and writing and, as a result, should be attentively addressed by pedagogical and evaluative practice with reference to the teaching‐learning mechanisms of writing processes. The text also explores, as well, some theories that argue that language and motor skills have co‐evolved, influencing each other through mechanisms of embodied cognition. In this study we analyze, from the perspective of neuro‐evolutionary findings on brain functioning, the connection between visual, motor and language systems involved in the writing process with the aim of abstracting a framework of criteria and indicators that can guide the student and teacher in the process of acquiring the skill of reading‐writing. The same can serve as an orientation compass for the construction of evaluative tools that can reflect research on the learning writing brain.
2024
Settore PAED-02/B - Pedagogia sperimentale
Martina Albanese, Elisabetta Fiorello (2024). La valutazione del compito di scrittura sulla base di principi neuroscientificamente orientati. GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA(33), 103-117 [10.7346/sird-022024-p103].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
103-117+-+7+Albanese,+Fiorello.pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 454.1 kB
Formato Adobe PDF
454.1 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/668784
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact