The leadership of the Coordinator of early childhood educational centers is a key factor in ensuring the quality of the services offered. However, evaluating leadership is not always straightforward; for this reason, starting from the theoretical discussion on the function that leadership plays within such educational settings, the paper presents the work of constructing a rubric for evaluating the leadership of the Coordinator of Early Childhood Educational Services carried out by 42 students who attended, in the academic year 2023-24, the first-year Docimology course of the Master of Science in Pedagogical Sciences degree program. The rubric construction process, which was based on 6 key competencies identified from the literature, was completed through direct involvement and feedback provided by experts in the field. Through the identification of observable criteria and indicators, the tool can help to make an assessment of the leadership skills of the Coordinator of Early Childhood Educational Centers and guide their professional development in order to improve the quality of services provided.
La leadership del Coordinatore dei centri educativi per la prima infanzia rappresenta un fattore fondamentale per garantire la qualità dei servizi offerti. Tuttavia, valutare la leadership non sempre risulta semplice; per tale motivo, a partire dalla trattazione teorica sulla funzione che la leadership ricopre all’interno di tali contesti educativi, il contributo presenta il lavoro di costruzione di una rubrica di valutazione della leadership del Coordinatore dei servizi educativi per la prima infanzia svolto da 42 studenti che hanno frequentato, nell’anno accademico 2023-24 il corso di Docimologia al primo anno del Corso di Laurea Magistrale in Scienze Pedagogiche. Il processo di costruzione della rubrica, che si è basato su 6 competenze chiave identificate a partire dalla letteratura, è stato completato grazie al coinvolgimento diretto e ai feedback forniti da esperti del settore. Attraverso l’identificazione di criteri ed indicatori osservabili, lo strumento può aiutare ad operare una valutazione delle abilità di leadership del Coordinatore dei centri educativi della prima infanzia e guidarne lo sviluppo professionale, al fine di un miglioramento della qualità dei servizi offerti.
Longo, L., Di Carlo Dorotea Rita (2024). La costruzione di una rubrica di valutazione della leadership del Coordinatore dei servizi educativi per la prima infanzia. Q-TIMES WEBMAGAZINE, 3, 520-531.
La costruzione di una rubrica di valutazione della leadership del Coordinatore dei servizi educativi per la prima infanzia
Longo, Leonarda;Di Carlo Dorotea Rita
2024-07-01
Abstract
The leadership of the Coordinator of early childhood educational centers is a key factor in ensuring the quality of the services offered. However, evaluating leadership is not always straightforward; for this reason, starting from the theoretical discussion on the function that leadership plays within such educational settings, the paper presents the work of constructing a rubric for evaluating the leadership of the Coordinator of Early Childhood Educational Services carried out by 42 students who attended, in the academic year 2023-24, the first-year Docimology course of the Master of Science in Pedagogical Sciences degree program. The rubric construction process, which was based on 6 key competencies identified from the literature, was completed through direct involvement and feedback provided by experts in the field. Through the identification of observable criteria and indicators, the tool can help to make an assessment of the leadership skills of the Coordinator of Early Childhood Educational Centers and guide their professional development in order to improve the quality of services provided.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
longo_dicarlo_qtimes-jetss_lug24_1 (1).pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: Articolo principale
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
407.44 kB
Formato
Adobe PDF
|
407.44 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.