The leadership of the Coordinator of early childhood educational centers is a key factor in ensuring the quality of the services offered. However, evaluating leadership is not always straightforward; for this reason, starting from the theoretical discussion on the function that leadership plays within such educational settings, the paper presents the work of constructing a rubric for evaluating the leadership of the Coordinator of Early Childhood Educational Services carried out by 42 students who attended, in the academic year 2023-24, the first-year Docimology course of the Master of Science in Pedagogical Sciences degree program. The rubric construction process, which was based on 6 key competencies identified from the literature, was completed through direct involvement and feedback provided by experts in the field. Through the identification of observable criteria and indicators, the tool can help to make an assessment of the leadership skills of the Coordinator of Early Childhood Educational Centers and guide their professional development in order to improve the quality of services provided.

La leadership del Coordinatore dei centri educativi per la prima infanzia rappresenta un fattore fondamentale per garantire la qualità dei servizi offerti. Tuttavia, valutare la leadership non sempre risulta semplice; per tale motivo, a partire dalla trattazione teorica sulla funzione che la leadership ricopre all’interno di tali contesti educativi, il contributo presenta il lavoro di costruzione di una rubrica di valutazione della leadership del Coordinatore dei servizi educativi per la prima infanzia svolto da 42 studenti che hanno frequentato, nell’anno accademico 2023-24 il corso di Docimologia al primo anno del Corso di Laurea Magistrale in Scienze Pedagogiche. Il processo di costruzione della rubrica, che si è basato su 6 competenze chiave identificate a partire dalla letteratura, è stato completato grazie al coinvolgimento diretto e ai feedback forniti da esperti del settore. Attraverso l’identificazione di criteri ed indicatori osservabili, lo strumento può aiutare ad operare una valutazione delle abilità di leadership del Coordinatore dei centri educativi della prima infanzia e guidarne lo sviluppo professionale, al fine di un miglioramento della qualità dei servizi offerti.

Longo, L., Di Carlo Dorotea Rita (2024). La costruzione di una rubrica di valutazione della leadership del Coordinatore dei servizi educativi per la prima infanzia. Q-TIMES WEBMAGAZINE, 3, 520-531.

La costruzione di una rubrica di valutazione della leadership del Coordinatore dei servizi educativi per la prima infanzia

Longo, Leonarda;Di Carlo Dorotea Rita
2024-07-01

Abstract

The leadership of the Coordinator of early childhood educational centers is a key factor in ensuring the quality of the services offered. However, evaluating leadership is not always straightforward; for this reason, starting from the theoretical discussion on the function that leadership plays within such educational settings, the paper presents the work of constructing a rubric for evaluating the leadership of the Coordinator of Early Childhood Educational Services carried out by 42 students who attended, in the academic year 2023-24, the first-year Docimology course of the Master of Science in Pedagogical Sciences degree program. The rubric construction process, which was based on 6 key competencies identified from the literature, was completed through direct involvement and feedback provided by experts in the field. Through the identification of observable criteria and indicators, the tool can help to make an assessment of the leadership skills of the Coordinator of Early Childhood Educational Centers and guide their professional development in order to improve the quality of services provided.
lug-2024
Settore PAED-02/B - Pedagogia sperimentale
Longo, L., Di Carlo Dorotea Rita (2024). La costruzione di una rubrica di valutazione della leadership del Coordinatore dei servizi educativi per la prima infanzia. Q-TIMES WEBMAGAZINE, 3, 520-531.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
longo_dicarlo_qtimes-jetss_lug24_1 (1).pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Articolo principale
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 407.44 kB
Formato Adobe PDF
407.44 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/662109
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact