The article describes an initial observation and evaluation tool, built and developed within an amateur sports association in Palermo. This tool was created for the motor-relational assessment of the initial abilities of parathletes that is carried out before the swimming course. It is a checklist consisting of items that characterize the three areas investigated in the pre-operative phase: behavioral area, relational area, area of individual functioning divided into implicit objectives and explicit or technical objectives. The assessment, according to the indications promoted by the International Classification of Functioning, disability and health (ICF), highlights the functioning to be increased through the swimming path. In fact, this tool makes it possible to harmonize the observational procedures among the experts of the multidisciplinary team, in order to facilitate an assessment that focuses on the central areas of motor skills and relationships, thus improving the initial evaluation process and the structuring of subsequent practices. This work illustrates the path of reflection, supported by concordance and inter-coding data, that led to the construction of the tool and the prospects for application.

L’articolo descrive uno strumento di osservazione e di valutazione iniziale, costruito ed elaborato all’interno di una Associazione sportiva dilettantistica di Palermo. Tale strumento nasce per la valutazione motoria-relazionale delle capacità iniziali dei paratleti che si compie prima del percorso natatorio. Si tratta di una check list composta da item che caratterizzano le tre aree indagate in fase pre-operatoria: area comportamentale, area relazionale, area del funzionamento individuale suddivise in obiettivi impliciti e obiettivi espliciti o tecnici. La valutazione, secondo le indicazioni promosse dall’International Classification of Functioning, disability and health (ICF), pone in luce il funzionamento da incrementare attraverso il percorso natatorio. Tale strumento permette, infatti, di armonizzare le procedure osservative tra gli esperti dell’equipe multidisciplinare, in modo da facilitare una valutazione che si focalizzi sulle aree centrali della motricità e della relazione migliorando, così, il processo valutativo iniziale e la strutturazione delle pratiche successive. In questo lavoro viene illustrato il percorso di riflessione, supportato da dati di concordanza e inter-codifica, che ha condotto alla costruzione dello strumento e le prospettive di applicazione.

gabriella ferrara, francesca pedone, giulio francesco polidoro (2024). IL MONITORAGGIO DEI PERCORSI MOTORIO-EDUCATIVI: LA REDAZIONE DI UNA CHECK-LIST. GIORNALE ITALIANO DI EDUCAZIONE ALLA SALUTE, SPORT E DIDATTICA INCLUSIVA.

IL MONITORAGGIO DEI PERCORSI MOTORIO-EDUCATIVI: LA REDAZIONE DI UNA CHECK-LIST

gabriella ferrara;francesca pedone;giulio francesco polidoro
2024-01-01

Abstract

The article describes an initial observation and evaluation tool, built and developed within an amateur sports association in Palermo. This tool was created for the motor-relational assessment of the initial abilities of parathletes that is carried out before the swimming course. It is a checklist consisting of items that characterize the three areas investigated in the pre-operative phase: behavioral area, relational area, area of individual functioning divided into implicit objectives and explicit or technical objectives. The assessment, according to the indications promoted by the International Classification of Functioning, disability and health (ICF), highlights the functioning to be increased through the swimming path. In fact, this tool makes it possible to harmonize the observational procedures among the experts of the multidisciplinary team, in order to facilitate an assessment that focuses on the central areas of motor skills and relationships, thus improving the initial evaluation process and the structuring of subsequent practices. This work illustrates the path of reflection, supported by concordance and inter-coding data, that led to the construction of the tool and the prospects for application.
2024
gabriella ferrara, francesca pedone, giulio francesco polidoro (2024). IL MONITORAGGIO DEI PERCORSI MOTORIO-EDUCATIVI: LA REDAZIONE DI UNA CHECK-LIST. GIORNALE ITALIANO DI EDUCAZIONE ALLA SALUTE, SPORT E DIDATTICA INCLUSIVA.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
1166-4603-1-PB.pdf

accesso aperto

Descrizione: Contributo completo
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 439.19 kB
Formato Adobe PDF
439.19 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/643113
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact