Adapted and inclusive physical education is the possibility, through a didactic-methodological systematization attentive to everyone's requests, to make all students fully live a sporting experience, whether they are disabled or not. Depending on individual strengths, differences are used to create and develop new rules and possibilities of movement. In this perspective, the setting of the Mixed Ability sport is coherent and conducive to the implementation of learning and participation processes according to the EmbodiedCognition model. The aim of this paper is to highlight research perspectives in a field bordering sport, pedagogy and docimology, aimed at enhancing inclusive processes.
L’educazione motoria adattata e inclusiva è la possibilità, attraverso una sistematizzazione didattico-metodologica attenta alle richieste di ognuno di far vivere appieno un’esperienza sportiva a tutti gli allievi, siano essi disabili o meno. In particolare in funzione dei punti forti individuali, si sfruttano le differenze per creare e sviluppare nuove regole e possibilità di movimento. In questa prospettiva il setting dello sport Mixed Ability risulta coerente e favorevole alla realizzazione dei processi di apprendimento e partecipazione secondo il modello dell’EmbodiedCognition. Lo scopo del presente contributo è quello di evidenziare le prospettive di ricerca in un campo di confine tra sport, pedagogia e docimologia, volte a potenziare i processi inclusivi.
gabriella ferrara, g.l. (2024). ADAPTED MOTOR EDUCATIONIN SCHOOL: THE ROLE OF ARTISTIC GYMNASTICS. GIORNALE ITALIANO DI EDUCAZIONE ALLA SALUTE, SPORT E DIDATTICA INCLUSIVA [10.32043/gsd.v8i1.1007].
ADAPTED MOTOR EDUCATIONIN SCHOOL: THE ROLE OF ARTISTIC GYMNASTICS
gabriella ferrara
;francesca pedone
2024-01-01
Abstract
Adapted and inclusive physical education is the possibility, through a didactic-methodological systematization attentive to everyone's requests, to make all students fully live a sporting experience, whether they are disabled or not. Depending on individual strengths, differences are used to create and develop new rules and possibilities of movement. In this perspective, the setting of the Mixed Ability sport is coherent and conducive to the implementation of learning and participation processes according to the EmbodiedCognition model. The aim of this paper is to highlight research perspectives in a field bordering sport, pedagogy and docimology, aimed at enhancing inclusive processes.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
1007-4054-1-PB.pdf
accesso aperto
Descrizione: Articolo principale
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
864.98 kB
Formato
Adobe PDF
|
864.98 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.