The international debate on school inclusion outlines the UDL framework as a virtuous approach for the development of teaching practices able to promote both the academic success of everyone and the participation of each in the construction of a new educational culture, which is oriented towards equity, universality, justice, and belonging. From this point of view, teachers play an irreplaceable role, and their professional development is the keystone of any possible change. In light of the above, during the academic year 2022/2023 a Teacher Professional Development Research has been launched by the University alongside a Lower Secondary School. This paper shows the results of a survey conducted at the beginning of the path to detect whether and how the principles and guidelines that underpin the framework were implicitly present in the daily didactic actions of the involved teachers.

Il dibattito scientifico internazionale sui temi dell’inclusione scolastica delinea il framework dell’UDL come un approccio virtuoso per lo sviluppo di pratiche didattiche in grado di promuovere tanto il successo scolastico di ognuno quanto la partecipazione di tutti alla costruzione di una nuova cultura educativa orientata all’equità, all’universalità, alla giustizia, all’appartenenza. In quest’ottica, un ruolo insostituibile è giocato dai docenti, il cui sviluppo professionale rappresenta la chiave di volta di ogni possibile cambiamento. Alla luce di tali premesse, è stato avviato nell’anno accademico 2022/2023 un percorso di Ricerca-Formazione che vede coinvolta, accanto all’Università, una scuola secondaria di primo grado. Il presente contributo illustra gli esiti di una riflessione condotta all’avvio del percorso, per rilevare se e quanto i principi e le linee guida che sorreggono il framework dell’UDL fossero già implicitamente presenti nel quotidiano agire didattico dei docenti coinvolti.

Pedone Francesca, Moscato Maria (2024). Pratiche didattiche inclusive sotto la lente dell’UDL. Una Ricerca-Formazione nella Scuola Secondaria di Primo Grado. Q-TIMES WEBMAGAZINE, 16(1), 300-315.

Pratiche didattiche inclusive sotto la lente dell’UDL. Una Ricerca-Formazione nella Scuola Secondaria di Primo Grado

Pedone Francesca;Moscato Maria
2024-01-31

Abstract

The international debate on school inclusion outlines the UDL framework as a virtuous approach for the development of teaching practices able to promote both the academic success of everyone and the participation of each in the construction of a new educational culture, which is oriented towards equity, universality, justice, and belonging. From this point of view, teachers play an irreplaceable role, and their professional development is the keystone of any possible change. In light of the above, during the academic year 2022/2023 a Teacher Professional Development Research has been launched by the University alongside a Lower Secondary School. This paper shows the results of a survey conducted at the beginning of the path to detect whether and how the principles and guidelines that underpin the framework were implicitly present in the daily didactic actions of the involved teachers.
31-gen-2024
Pedone Francesca, Moscato Maria (2024). Pratiche didattiche inclusive sotto la lente dell’UDL. Una Ricerca-Formazione nella Scuola Secondaria di Primo Grado. Q-TIMES WEBMAGAZINE, 16(1), 300-315.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Pedone-Moscato_QTimes-JETSS_gen24.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Articolo principale
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 753.52 kB
Formato Adobe PDF
753.52 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/629313
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact