The aim of this contribution is to present the research activities performed during the academic year 2021/2022, at the University of Palermo, related to the implementation of Service Learning (SL) activities for promoting communication skills and active citizenship in future teachers. In particular, the contribution presents the main results obtained by using the Soft Skills Inventory (SSI) parameters (La Marca & Longo, 2018) for the evaluation of the communication skills necessary for future teachers as they favor the mutual understanding in educational relationship. The results obtained from the quantitative analysis of the data and materials collected highlight the positive impact of service-learning activities on the communication skills of future teachers.

Il contributo si propone di presentare il lavoro di ricerca, svolto nel corso dell’anno accademico 2021/2022, presso l’Università degli Studi di Palermo, sull’implementazione di attività di Service Learning (SL) per la promozione di competenze comunicative e di cittadinanza attiva nei futuri insegnanti. In particolare, si riportano i principali risultati ottenuti utilizzando le scale del Soft Skills Inventory (SSI) (La Marca & Longo, 2018) per la valutazione dell’area delle competenze comunicative, indispensabili per i futuri insegnanti in quanto favoriscono, all’interno di una relazione educativa, la reciproca comprensione dei contenuti che si intendono trasmettere. I risultati emersi dall'analisi quantitativa dei dati e del materiale raccolto consentono di evidenziare la ricaduta positiva delle attività di service learning sulle competenze comunicative dei futuri insegnanti.

Longo, L., Falzone, Y. (2023). Il Service Learning per promuovere soft skills comunicative e di cittadinanza nei futuri insegnanti. FORM@RE, 23(2), 115-128.

Il Service Learning per promuovere soft skills comunicative e di cittadinanza nei futuri insegnanti.

Longo, Leonarda;Falzone, Ylenia
2023-01-01

Abstract

The aim of this contribution is to present the research activities performed during the academic year 2021/2022, at the University of Palermo, related to the implementation of Service Learning (SL) activities for promoting communication skills and active citizenship in future teachers. In particular, the contribution presents the main results obtained by using the Soft Skills Inventory (SSI) parameters (La Marca & Longo, 2018) for the evaluation of the communication skills necessary for future teachers as they favor the mutual understanding in educational relationship. The results obtained from the quantitative analysis of the data and materials collected highlight the positive impact of service-learning activities on the communication skills of future teachers.
2023
Settore M-PED/04 - Pedagogia Sperimentale
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
Longo, L., Falzone, Y. (2023). Il Service Learning per promuovere soft skills comunicative e di cittadinanza nei futuri insegnanti. FORM@RE, 23(2), 115-128.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
23_114_09_14647+LongoFalzone.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo Principale
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 468.09 kB
Formato Adobe PDF
468.09 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/612013
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact