As part of the departmental research project Time and Times of Education (PIACERI 2020), the paper presents the outcomes of an investigation aimed at analyzing the possible correlation between temporal perspective and learning styles in the scenarios of university distance education and integrated digital education. In particular, the purpose of the research is to investigate the possible correlation between the changed conditions of university teaching, following the Sars-CoV2 pandemic, and the ability of female students to plan their future The survey was conducted at the Department of Education Sciences of the University of Catania on a sample of 543 students who were administered the Questionnaire on Learning Processes (QPA) and the Zimbardo Time Perspective Inventory (ZTPI). In order to conduct a comparative examination, declined from a cross-sectional perspective, the administration was conducted on two populations with similar characteristics in the spring of 2021 and 2022. The results and future developments of this study may have implications both in terms of teaching and for scientific purposes in the direction of further research on the topic in international comparative frameworks.

Nell’ambito del progetto di ricerca dipartimentale Tempo e tempi dell’educazione (PIACERI 2020), il contributo presenta gli esiti di un’indagine volta ad analizzare la possibile correlazione tra prospettiva temporale e stili di apprendimento negli scenari della didattica universitaria a distanza e della didattica digitale integrata. In particolare, scopo della ricerca è indagare la possibile correlazione tra le mutate condizioni della didattica universitaria, a seguito della pandemia da Sars-CoV2, e la capacità di studentesse e studenti di progettare il loro futuro L’indagine è stata condotta presso il Dipartimento di Scienze della Formazione dell’Università degli Studi di Catania su un campione di 543 studentesse e studenti a cui sono stati somministrati il Questionario sui Processi di Apprendimento (QPA) e la versione italiana dello Zimbardo Time Perspective Inventory (ZTPI). Al fine di condurre una disamina di tipo comparativo, declinata secondo una prospettiva trasversale, la somministrazione è stata condotta su due popolazioni che presentano caratteristiche simili nella primavera del 2021 e del 2022. I risultati e gli sviluppi futuri di questo studio possono avere ricadute sia in termini didattici e sia a fini scientifici in direzione di ulteriori ricerche sul tema in contesti internazionali di impianto comparativo.

Di Martino V., S.R.C. (2022). Prospettiva temporale e processi di apprendimento nella didattica universitaria. Uno studio trasversale. In A. La Marca, A. Marzano (a cura di), Ricerca didattica e formazione insegnanti per lo sviluppo delle Soft Skills (pp. 444-457). Lecce : Pensa Multimedia.

Prospettiva temporale e processi di apprendimento nella didattica universitaria. Uno studio trasversale

Di Martino V.;
2022-01-01

Abstract

As part of the departmental research project Time and Times of Education (PIACERI 2020), the paper presents the outcomes of an investigation aimed at analyzing the possible correlation between temporal perspective and learning styles in the scenarios of university distance education and integrated digital education. In particular, the purpose of the research is to investigate the possible correlation between the changed conditions of university teaching, following the Sars-CoV2 pandemic, and the ability of female students to plan their future The survey was conducted at the Department of Education Sciences of the University of Catania on a sample of 543 students who were administered the Questionnaire on Learning Processes (QPA) and the Zimbardo Time Perspective Inventory (ZTPI). In order to conduct a comparative examination, declined from a cross-sectional perspective, the administration was conducted on two populations with similar characteristics in the spring of 2021 and 2022. The results and future developments of this study may have implications both in terms of teaching and for scientific purposes in the direction of further research on the topic in international comparative frameworks.
2022
9788867609857
Di Martino V., S.R.C. (2022). Prospettiva temporale e processi di apprendimento nella didattica universitaria. Uno studio trasversale. In A. La Marca, A. Marzano (a cura di), Ricerca didattica e formazione insegnanti per lo sviluppo delle Soft Skills (pp. 444-457). Lecce : Pensa Multimedia.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
ricerca-didattica-e-formazione-insegnanti_sird-palermo (1) (2).pdf

Solo gestori archvio

Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 492.76 kB
Formato Adobe PDF
492.76 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/586332
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact