The use of educational technologies allows on the one hand a greater personalization of learning and on the other hand offers a diversification of the contents to be presented. The literature has highlighted the value of the use of storytelling in the context of educational communication and thus this study aims at evaluating to what extend the content creation on TikTok can represent an innovative learning methodology. The research involves 350 first-year students of the Primary Education Master’s Degree Course of the University of Palermo during the academic year 2022/2023 and it considers the design and experimentation of educational interventions through the use of TikTok, the most commonly used videomaking and videosharing platform of recent times.
È ormai noto come l’utilizzo della tecnologia consenta da un lato una maggiore personalizzazione dell’apprendimento e dall’altro permetta una diversificazione dei contenuti da presentare. Un'ampia letteratura ha messo in evidenza la valenza dell'impiego dello storytelling nell'ambito della comunicazione didattica e per questo motivo si è voluto valutare con che impatto la produzione di contenuti su TikTok possa diventare una metodologia innovativa di apprendimento. Il seguente contributo presenta una ricerca che ha coinvolto 350 studenti del primo anno del Corso di Laurea in Scienze della Formazione Primaria dell’Università degli Studi di Palermo nell’anno accademico 2022/2023 sulla progettazione e sperimentazione di interventi didattici attraverso l’utilizzo di TikTok, la piattaforma più utilizzata, ad oggi, di videomaking e videosharing.
Gulbay E, De Franches G.R, Andronico G (2023). TikTok per una didattica universitaria efficace ed efficiente. Q-TIMES WEBMAGAZINE, 2, 605-617.
TikTok per una didattica universitaria efficace ed efficiente
Gulbay E
;De Franches G. R
;Andronico G
2023-01-01
Abstract
The use of educational technologies allows on the one hand a greater personalization of learning and on the other hand offers a diversification of the contents to be presented. The literature has highlighted the value of the use of storytelling in the context of educational communication and thus this study aims at evaluating to what extend the content creation on TikTok can represent an innovative learning methodology. The research involves 350 first-year students of the Primary Education Master’s Degree Course of the University of Palermo during the academic year 2022/2023 and it considers the design and experimentation of educational interventions through the use of TikTok, the most commonly used videomaking and videosharing platform of recent times.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Gulbay_DeFranches_Andronico.pdf
Solo gestori archvio
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
596.19 kB
Formato
Adobe PDF
|
596.19 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.