Productive and social dynamics mutations profoundly affect the socio-economic contexts. Nowadays, the socialization processes and organizations, as well as the civic participation have been changing by the globalization, a pervasive use of technologies and loosed relationships, and the citizens feel a growing disaffection towards the polis. Faced with such a scenario, schools need to develop concrete practices focusing on the promotion of pupils and communities’ agentivity, and sense of belonging which are the foundations of active participation and educational communities. The present work aims to enhance the Living Lab methodology, originally conceived to offer real-need-oriented services through the involvement of recipients in the design process, as a virtuous educational tool for individuals consciousness-raising and collaboration among social actors.

Le trasformazioni delle dinamiche produttive e sociali caratterizzanti questi ultimi decenni hanno avuto un impatto sui contesti socio-economici, oggi contrassegnati da globalizzazione, pervasività delle tecnologie e allentamento delle reti relazionali. Il mutamento dei processi di socializzazione, organizzazione e partecipazione alla costruzione del bene comune ha comportato una crescente disaffezione dell’uomo nei confronti della polis. Difronte ad un siffatto scenario, la scuola è chiamata a sviluppare concrete pratiche che promuovano negli alunni e nella collettività consapevolezza della propria agentività e senso di appartenenza, elementi fondanti della partecipazione attiva alla vita politica e della co-costruzione di comunità educanti. Il contributo mira a valorizzare la metodologia del Living Lab, approccio originariamente nato per offrire servizi orientati ai reali bisogni presenti sul territorio mediante il coinvolgimento diretto dei destinatari sin dalle fasi di ideazione, quale virtuoso strumento educativo di coscientizzazione dei singoli e collaborazione tra gli attori sociali.

gabriella ferrara, Maria moscato (2022). Partecipare al bene comune attraverso il Living Lab. Una riflessione sul ruolo della scuola. PEDAGOGIA E VITA, 102-107.

Partecipare al bene comune attraverso il Living Lab. Una riflessione sul ruolo della scuola

gabriella ferrara;Maria moscato
2022-01-01

Abstract

Productive and social dynamics mutations profoundly affect the socio-economic contexts. Nowadays, the socialization processes and organizations, as well as the civic participation have been changing by the globalization, a pervasive use of technologies and loosed relationships, and the citizens feel a growing disaffection towards the polis. Faced with such a scenario, schools need to develop concrete practices focusing on the promotion of pupils and communities’ agentivity, and sense of belonging which are the foundations of active participation and educational communities. The present work aims to enhance the Living Lab methodology, originally conceived to offer real-need-oriented services through the involvement of recipients in the design process, as a virtuous educational tool for individuals consciousness-raising and collaboration among social actors.
2022
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
gabriella ferrara, Maria moscato (2022). Partecipare al bene comune attraverso il Living Lab. Una riflessione sul ruolo della scuola. PEDAGOGIA E VITA, 102-107.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Pedagogia e vita online 3_2022 Ferrara Moscato.pdf

Solo gestori archvio

Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 242.4 kB
Formato Adobe PDF
242.4 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/581872
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact