An inclusive school is primarily a welcoming school. It is a learning community school demanding professional tools and resources which, on one hand, translate core values into teaching practices aimed at all pupils, no one excluded; on the other hand, they allow the collection, evaluation, monitoring and sharing of the practices themselves. Thus, making the educational experience configurable for each pupil as an opportunity to grow and reach their full potential. Moreover, those gathering and monitoring practices cannot ignore the theoretical approaches aiming at placing the experiences within conceptual frameworks that validate and legitimize them. The paper presents the designed and used tools and the validation and training paths created for the collection and analysis of inclusive teaching practices implemented by 24 primary school teachers.
Una scuola inclusiva è principalmente una scuola dell’accoglienza, una scuola comunità di apprendimento che ha bisogno di disporre di strumenti e risorse professionali che, da una parte, traducono i valori affermati in pratiche didattiche che si rivolgono a tutti gli alunni, nessuno escluso; dall’altra che consentano la raccolta, la valutazione e il monitoraggio e la condivisione delle pratiche stesse, affinché l’esperienza educativa possa configurarsi per ciascun alunno occasione di crescita per il raggiungimento del proprio massimo potenziale. Tali strumenti di raccolta e monitoraggio delle pratiche non possono, però, prescindere da approcci teorici volti a collocare le esperienze svolte entro dei quadri concettuali che ne validano l’impianto e li legittimino. Il contributo presenta gli strumenti progettati e utilizzati e i percorsi di validazione e formazione realizzati per la raccolta e l’analisi delle pratiche didattiche inclusive messe in atto da 24 insegnanti di scuola primaria.
Ferrara G. , Pedone F. (2021). Strumenti per l’analisi delle pratiche inclusive. LLL.
Strumenti per l’analisi delle pratiche inclusive
Ferrara G.
;Pedone F.
2021-01-01
Abstract
An inclusive school is primarily a welcoming school. It is a learning community school demanding professional tools and resources which, on one hand, translate core values into teaching practices aimed at all pupils, no one excluded; on the other hand, they allow the collection, evaluation, monitoring and sharing of the practices themselves. Thus, making the educational experience configurable for each pupil as an opportunity to grow and reach their full potential. Moreover, those gathering and monitoring practices cannot ignore the theoretical approaches aiming at placing the experiences within conceptual frameworks that validate and legitimize them. The paper presents the designed and used tools and the validation and training paths created for the collection and analysis of inclusive teaching practices implemented by 24 primary school teachers.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Ferrara Pedone.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
307.83 kB
Formato
Adobe PDF
|
307.83 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.