Among the various narrative forms, in recent years, the use of the so-called "digital storytelling" is spreading. It is a tool through which students may tell and find all the elements characterizing their learning/teaching experience. The aim of this study is to evaluate satisfaction and perception of the learning process via the fallout of the narrative experience by university students who attended remotely Docimology classes in the first semester of the academic year 2020-21 (second academic year of the Course of Studies in Primary Education Sciences Group M-Z), through the use of digital storytelling as a narrative-reflexive tool that combines the use of images and sounds. Students were asked to create digital storytelling in order to explain and explore the peculiar moment of university life they were experiencing. During the first part of the 2020-21 academic year, a qualitative study was carried out through an online focus group activity run during the course. The 94 students, between the age of 18 and 33, who took part in our research, underlined how they had the opportunity to reconstruct a path, to take a position on that path, to project themselves into the professional future, thanks to the digital storytelling practice and the narrative/reflective potential it provided.

Tra le varie forme narrative, negli ultimi anni si sta diffondendo l’uso del cosiddetto “storytelling digitale”, ovvero uno strumento attraverso il quale lo studente può raccontarsi e ritrovare tutti gli elementi caratterizzanti un’esperienza didattica vissuta. Il contributo si propone l'obiettivo di valutare in termini di soddisfazione e percezione del proprio apprendimento, la ricaduta dell’esperienza narrativa da parte degli studenti universitari che hanno frequentato a distanza nel primo semestre dell’anno accademico 2020-21, il corso di Docimologia previsto al secondo anno (cattedra M-Z) del Corso di Studi in Scienze della Formazione Primaria, attraverso l’impiego dello storytelling digitale come strumento narrativo-riflessivo che combina l’uso di immagini e suoni. Abbiamo chiesto agli studenti di realizzare uno storytelling digitale al fine di esplicitare ed esplorare il momento particolare e singolare di vita universitaria che stavano vivendo. Durante la prima parte dell’anno accademico 2020-21, è stato realizzato uno studio di tipo qualitativo attraverso la realizzazione di un’attività di focus group online durante lo svolgimento del corso di Docimologia. I 94 studenti tra i 18 e i 33 anni che hanno preso parte alla nostra ricerca hanno sottolineato come attraverso l’esperienza della pratica narrativa e riflessiva e quindi dello storytelling digitale abbiano avuto la possibilità di ricostruire un percorso, di prendere posizione rispetto a quel percorso, di proiettarsi nel futuro professionale.

Longo L., Di Carlo D. R. (2021). Uno strumento di insegnamento e apprendimento riflessivo nella formazione degli insegnanti al tempo del Covid: lo storytelling digitale. NUOVA SECONDARIA(3), 70-84.

Uno strumento di insegnamento e apprendimento riflessivo nella formazione degli insegnanti al tempo del Covid: lo storytelling digitale

Longo L.;Di Carlo D. R.
2021-11-01

Abstract

Among the various narrative forms, in recent years, the use of the so-called "digital storytelling" is spreading. It is a tool through which students may tell and find all the elements characterizing their learning/teaching experience. The aim of this study is to evaluate satisfaction and perception of the learning process via the fallout of the narrative experience by university students who attended remotely Docimology classes in the first semester of the academic year 2020-21 (second academic year of the Course of Studies in Primary Education Sciences Group M-Z), through the use of digital storytelling as a narrative-reflexive tool that combines the use of images and sounds. Students were asked to create digital storytelling in order to explain and explore the peculiar moment of university life they were experiencing. During the first part of the 2020-21 academic year, a qualitative study was carried out through an online focus group activity run during the course. The 94 students, between the age of 18 and 33, who took part in our research, underlined how they had the opportunity to reconstruct a path, to take a position on that path, to project themselves into the professional future, thanks to the digital storytelling practice and the narrative/reflective potential it provided.
nov-2021
Longo L., Di Carlo D. R. (2021). Uno strumento di insegnamento e apprendimento riflessivo nella formazione degli insegnanti al tempo del Covid: lo storytelling digitale. NUOVA SECONDARIA(3), 70-84.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Cover-Sommario.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Articolo principale e sommario
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 565.65 kB
Formato Adobe PDF
565.65 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia
_4_LONGO_DI_CARLO-70-84-.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Articolo principale
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 636.85 kB
Formato Adobe PDF
636.85 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/523764
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact