The present paper describes the results of a research carried out with 269 future support teachers, University of Palermo in A.Y. 2019-2020. Reflective and Generative Learning are the framework of the research, central in the teaching-learning process for the construction of professional, skilled and responsible teachers. The research path wanted to verify the validity of the McDrury and Alterio Storytelling model (2003) in order to increase students’ reflective, narrative and critical competence, to promote reflective and generative learning at university
Il presente lavoro espone gli esiti di una ricerca, condotta con 269 futuri docenti di sostegno dell’Università degli Studi di Palermo svolto nell’A.A. 2019-2020. La cornice teorica all’interno della quale si delinea la ricerca è quella del Reflective e del Generative Learning, fondamentali nel processo d’insegnamento-apprendimento per la costruzione di professionalità docenti di sostegno competenti, consapevoli e responsabili. Il percorso di ricerca ha voluto verificare la validità del modello di Storytelling di McDrury e Alterio (2003) al fine di aumentare negli studenti la competenza riflessiva, la competenza narrativa e di rielaborazione critica per promuovere un apprendimento generativo
giuseppa cappuccio, lucia maniscalco (2021). Reflective e Generative Learning nella formazione dei futuri docenti di sostegno. In P. Lucisano (a cura di), RICERCA e DIDATTICA per promuovere intelligenza, comprensione e partecipazione. Atti del X Convegno della SIRD. (pp. 499-515). LECCE : Pensa Multimedia.
Reflective e Generative Learning nella formazione dei futuri docenti di sostegno
giuseppa cappuccio
;lucia maniscalco
2021-01-01
Abstract
The present paper describes the results of a research carried out with 269 future support teachers, University of Palermo in A.Y. 2019-2020. Reflective and Generative Learning are the framework of the research, central in the teaching-learning process for the construction of professional, skilled and responsible teachers. The research path wanted to verify the validity of the McDrury and Alterio Storytelling model (2003) in order to increase students’ reflective, narrative and critical competence, to promote reflective and generative learning at universityFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Ricerca-e-didattica-SIRD-1-TOMO-pdf-fl3ooh.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
5.38 MB
Formato
Adobe PDF
|
5.38 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.