In terms of monitoring and improving the design of the future activities of the Specialization Course for Support Activities (D.M. 30 September 2011), the work is part of the current debate on the search for specific indicators and shared tools to assess and improve the results of university teaching in this area. Identifying core contents in Specialization Courses is a key element in the design and training of future support teachers. The article presents the methodological approach of a research process put in place at the University of Palermo in a.a. 2018/19, for the identification of the skills of the support teacher and their translation into learning outcomes (learning outcomes). Starting from the theories of constructive alignment and the Pedagogical Content Knowledge, the result the definition of a synopsis framework containing the core contents expressed following the Dublin descriptors.

Il lavoro nell’ottica del monitoraggio e del miglioramento ai fini della progettazione delle attività future del Corso di Specializzazione per le Attività di Sostegno (D.M. 30 settembre 2011), si colloca in seno all’attuale dibattito sulla ricerca di indicatori specifici e di strumenti condivisi per valutare e migliorare i risultati della didattica universitaria in questo ambito. L’individuazione dei contenuti core nei Corsi di Specializzazione rappresenta un elemento chiave per la progettazione e la formazione dei futuri docenti di sostegno. L’articolo presenta l’impostazione metodologica di un processo di ricerca messo in atto presso l’Università degli Studi di Palermo nell’a.a. 2018/19, per l’identificazione delle competenze dell’insegnante di sostegno e la loro traduzione in risultati di apprendimento (learning outcomes). A partire dalle teorie dell’allineamento costruttivo e dal Pedagogical Content Knowledge si è giunti alla definizione di un quadro sinottico di riferimento dei contenuti core declinati secondo i descrittori di Dublino.

Pedone, F., Ferrara G. (2020). Contenuti e learning outcomes: una proposta per gli insegnamenti del Corso di Specializzazione sul sostegno. FORM@RE, 20(2), 220-235 [http://dx.doi.org/10.13128/form-8495].

Contenuti e learning outcomes: una proposta per gli insegnamenti del Corso di Specializzazione sul sostegno

Pedone, F
;
Ferrara G.
2020-01-01

Abstract

In terms of monitoring and improving the design of the future activities of the Specialization Course for Support Activities (D.M. 30 September 2011), the work is part of the current debate on the search for specific indicators and shared tools to assess and improve the results of university teaching in this area. Identifying core contents in Specialization Courses is a key element in the design and training of future support teachers. The article presents the methodological approach of a research process put in place at the University of Palermo in a.a. 2018/19, for the identification of the skills of the support teacher and their translation into learning outcomes (learning outcomes). Starting from the theories of constructive alignment and the Pedagogical Content Knowledge, the result the definition of a synopsis framework containing the core contents expressed following the Dublin descriptors.
2020
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
Pedone, F., Ferrara G. (2020). Contenuti e learning outcomes: una proposta per gli insegnamenti del Corso di Specializzazione sul sostegno. FORM@RE, 20(2), 220-235 [http://dx.doi.org/10.13128/form-8495].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2020_formare.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo principale
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 323.78 kB
Formato Adobe PDF
323.78 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/477630
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact