This paper presents the results of a study conducted in the academic year 2019-2020 at the University of Palermo with Primary Educational Sciences master’s degree course (LM 85-bis) students that were performing their third year in-class internship. We asked to 269 students who performed 50 hours of in-class internship during previous months to describe their didactic plans using a tailor-made guide by which we also aimed to help them carry out metacognitive reflection on personalized teaching. In addition, by the use of QTD test, we assessed students’ decision-making ability to plan a lesson in an inclusive school. We also examined their different perceptions of self-efficacy in behaviour management, inclusive teaching and collaboration in order to prepare the training project for the following last year of internship.
L’articolo riporta i risultati di un’indagine sul terzo anno di tirocinio nel corso di laurea magistrale (LM 85-bis) in Scienze della Formazione Primaria dell’Università degli Studi di Palermo nell’anno accademico 2019-2020. È stato chiesto ai 269 studenti, che avevano svolto nei mesi precedenti 50 ore di tirocinio in classe, di descrivere le loro progettazion didattiche seguendo una guida, appositamente costruita, che li aiutasse anche a svolgere una riflessione metacognitiva sulla didattica personalizzata; inoltre la capacità decisionale degli studenti, valutata con il test QTD, è stata messa in relazione con la loro capacità di progettare in una scuola inclusiva. Al fine di preparare il progetto formativo per il successivo ultimo anno di tirocinio sono state studiate le loro differenti percezioni di autoefficacia nella gestione del comportamento, nella didattica inclusiva e nella collaborazione.
La Marca Alessandra, Longo Leonarda, Gulbay Elif (2020). Progettare interventi didattici personalizzati: implicazioni per la formazione dei futuri insegnanti. FORM@RE, 20(2), 202-219 [10.13128/form-8501].
Progettare interventi didattici personalizzati: implicazioni per la formazione dei futuri insegnanti
La Marca Alessandra
;Longo Leonarda
;Gulbay Elif
2020-01-01
Abstract
This paper presents the results of a study conducted in the academic year 2019-2020 at the University of Palermo with Primary Educational Sciences master’s degree course (LM 85-bis) students that were performing their third year in-class internship. We asked to 269 students who performed 50 hours of in-class internship during previous months to describe their didactic plans using a tailor-made guide by which we also aimed to help them carry out metacognitive reflection on personalized teaching. In addition, by the use of QTD test, we assessed students’ decision-making ability to plan a lesson in an inclusive school. We also examined their different perceptions of self-efficacy in behaviour management, inclusive teaching and collaboration in order to prepare the training project for the following last year of internship.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
LaMarca_Longo_Gulbay_Formare_2020.pdf
accesso aperto
Descrizione: PDF
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
431.79 kB
Formato
Adobe PDF
|
431.79 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.