The interest of research also in the international field increasingly converges on the need to extend the knowledge of training and professional needs to a wide range of transversal skills considered fundamental for the personal and professional development of the teacher. What skills do the professional teacher connote today? Which self-assessment actions and devices can support their professional development? The concept of competence refers to a series of specialized knowledge necessary, but no longer sufficient for teacher training: specialized skills need to be "oriented and finalized by metacompetences progressively refined by a practice that makes virtuous circle with the theory. To further spread a skills culture, in this research, we felt it necessary to promote greater reflection on the transversal skills related to organizational, managerial and communication skills.
L’interesse della ricerca anche in ambito internazionale converge sempre più sulla necessità di estendere la conoscenza dei fabbisogni formativi e professionali ad un’ampia gamma di competenze trasversali ritenute fondamentali per lo sviluppo personale e professionale del docente. Quali competenze connotano il docente professionista oggi? Quali azioni e dispositivi di autovalutazione possono supportarne lo sviluppo professionale? Il concetto di competenza rimanda ad una serie di conoscenze specialistiche necessarie, ma non più sufficienti per la formazione degli insegnanti: le competenze specialistiche necessitano di essere “orientate e finalizzate da metacompetenze progressivamente affinate da una pratica che fa circolo virtuoso con la teoria. Per diffondere maggiormente una cultura delle competenze, in questa ricerca, abbiamo ritenuto necessario promuovere una maggiore riflessione sulle competenze trasversali legate ad abilità organizzativo-manageriali e comunicative
La Marca A., Longo Leonarda (2018). L'autovalutazione delle Soft skills organizzativo-gestionali e relazionali degli insegnanti. In G. Elia, S. Polenghi, V. Rossini (a cura di), La scuola tra saperi e valori etico-sociali. Politiche culturali e pratiche educative (pp. 203-218). Bari : Pensa Multimedia.
L'autovalutazione delle Soft skills organizzativo-gestionali e relazionali degli insegnanti
La Marca A.
;Longo Leonarda
2018-01-01
Abstract
The interest of research also in the international field increasingly converges on the need to extend the knowledge of training and professional needs to a wide range of transversal skills considered fundamental for the personal and professional development of the teacher. What skills do the professional teacher connote today? Which self-assessment actions and devices can support their professional development? The concept of competence refers to a series of specialized knowledge necessary, but no longer sufficient for teacher training: specialized skills need to be "oriented and finalized by metacompetences progressively refined by a practice that makes virtuous circle with the theory. To further spread a skills culture, in this research, we felt it necessary to promote greater reflection on the transversal skills related to organizational, managerial and communication skills.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
2018_Bari_Siped.pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: PDF
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
834.72 kB
Formato
Adobe PDF
|
834.72 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.