A qualified reading involves the use of specific metacognitive strategies and multiple levels of information processing which, if used con-sciously, improve understanding. This study presents an in-depth anal-ysis of the relationship between metacognition, thinking aloud and reading comprehension, which is part of the national RC-RT research described in this same volume and aimed at verifying the effectiveness of Reciprocal Teaching in the Italian context. Following to some studies carried out on students of different ages aimed at highlighting the re-lationship between reading comprehension and second-level skills- grouped under the name of metacognition, the role of the teacher in the promotion of metacognitive reading strategies was deepened. Fi-nally, we reviewed studies that emphasize the role of spoken reflec-tion, thinking aloud and metacognitive reflection on the error that may arise from it, with the aim of providing cues for a teacher training meth-odology based on these aspects.
Una lettura competente implica l’utilizzo di specifiche strategie meta-cognitive e molteplici livelli di elaborazione delle informazioni che, se impiegate in modo consapevole, migliorano la comprensione. In que-sto lavoro si presenta un approfondimento sulla relazione tra metaco-gnizione, thinking aloud e comprensione della lettura, che si colloca all’interno alla ricerca nazionale RC-RT descritta in questo stesso vo-lume e volta a verificare l’efficacia del Reciprocal Teaching nel contesto italiano. Dopo aver presentato alcune ricerche svolte su allievi di età diverse finalizzati ad evidenziare il rapporto tra la comprensione della lettura e le abilità di secondo livello, raggruppate sotto la denomina-zione di metacognizione, sono stati approfonditi il ruolo dell’inse-gnante nella promozione di strategie metacognitive di lettura e le mo-dalità con cui esse possono essere insegnate. Infine, sono stati passati in rassegna gli studi che enfatizzano il ruolo della riflessione parlata e la riflessione metacognitiva sull’errore che da essa può scaturire, col fine di fornire degli spunti per una metodologia formativa degli inse-gnanti basata su tali aspetti.
La Marca Alessandra, D.M.V. (2019). Metacognizione e comprensione della lettura: quale rapporto?. In A. Calvani, L. Chiappetta Cajola (a cura di), Strategie efficaci per la comprensione del testo. Il Reciprocal Teaching. (pp. 99-126). Firenze : S.Ap.I.E..
Metacognizione e comprensione della lettura: quale rapporto?
La Marca Alessandra
;Di Martino Valeria
;Gulbay Elif
2019-01-01
Abstract
A qualified reading involves the use of specific metacognitive strategies and multiple levels of information processing which, if used con-sciously, improve understanding. This study presents an in-depth anal-ysis of the relationship between metacognition, thinking aloud and reading comprehension, which is part of the national RC-RT research described in this same volume and aimed at verifying the effectiveness of Reciprocal Teaching in the Italian context. Following to some studies carried out on students of different ages aimed at highlighting the re-lationship between reading comprehension and second-level skills- grouped under the name of metacognition, the role of the teacher in the promotion of metacognitive reading strategies was deepened. Fi-nally, we reviewed studies that emphasize the role of spoken reflec-tion, thinking aloud and metacognitive reflection on the error that may arise from it, with the aim of providing cues for a teacher training meth-odology based on these aspects.File | Dimensione | Formato | |
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