In this paper we analyzed and discussed the outcomes of a training program organized at the University of Palermo for the specialization of the support teacher in primary and children’s school. The teacher training proposal, carried out from September 2017 to June 2018, aimed to developing critical thinking skills in 450 teachers in formation. We hypothesized that they would improve critical skills through design, evaluation and reflection on the practice experienced in the classroom; critical thinking skills are essential to the teacher’s professional competence and we drew them from a defined model. The results showed an interesting increase in critical awareness in the support teachers who participated in the teacher training program.

Nel presente contributo sono analizzati e discussi gli esiti di un percorso di tirocinio organizzato presso l’Università di Palermo per la specializzazione all’insegnamento di sostegno nella scuola primaria e dell’infanzia. La proposta formativa, realizzata da settembre 2017 a giugno 2018, ha mirato allo sviluppo di abilità di pensiero critico in 450 insegnanti in formazione. Abbiamo ipotizzato che attraverso le attività di progettazione didattica, di valutazione e di riflessione sulla pratica sperimentata in classe, avrebbero migliorato le capacità critiche previste all’interno di un modello definito ed essenziale per la competenza professionale del docente. I risultati mostrano un’interessante crescita della consapevolezza critica negli insegnanti di sostegno che hanno partecipato al programma formativo.

Anello, F., Ferrara, G. (2018). Efficacia del tirocinio per lo sviluppo di consapevolezza critica in futuri insegnanti di sostegno. METIS, 8(2), 330-359 [10.30557/MT00035].

Efficacia del tirocinio per lo sviluppo di consapevolezza critica in futuri insegnanti di sostegno

Anello, Francesca
Conceptualization
;
Ferrara, Gabriella
2018-01-01

Abstract

In this paper we analyzed and discussed the outcomes of a training program organized at the University of Palermo for the specialization of the support teacher in primary and children’s school. The teacher training proposal, carried out from September 2017 to June 2018, aimed to developing critical thinking skills in 450 teachers in formation. We hypothesized that they would improve critical skills through design, evaluation and reflection on the practice experienced in the classroom; critical thinking skills are essential to the teacher’s professional competence and we drew them from a defined model. The results showed an interesting increase in critical awareness in the support teachers who participated in the teacher training program.
2018
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
Settore M-PED/04 - Pedagogia Sperimentale
Anello, F., Ferrara, G. (2018). Efficacia del tirocinio per lo sviluppo di consapevolezza critica in futuri insegnanti di sostegno. METIS, 8(2), 330-359 [10.30557/MT00035].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Anello Ferrara_Efficacia del tirocinio per lo sviluppo di consapevolezza critica in futuri insegnanti di sostegno.pdf

accesso aperto

Descrizione: Articolo principale e tabelle dei dati sperimentali
Dimensione 522.53 kB
Formato Adobe PDF
522.53 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/340253
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact