Methodologies using video-registration are increasingly used in the professional training of future teachers. Teacher's professionalism requires, as well as the theoretical or disciplinary knowledge, the ability to use knowledge to sort out efficacious answers to complicated and considerable problems and the ability to reflect about own actions. It's necessary, during the academic course, that the teacher in learning situation could acquire specific expertise and self-reflexive abilities. This paper introduces a methodology for the creation of training experiences centered on using the video-registration and for the data retrieving about the effect of the video over learning of pre-service teachers. The research is focused on verifying if students have acquired abilities to reflect about their own inclusive action and about classroom’s management in presence of a problematic educative situation.

Le metodologie che fanno uso della videoregistrazione sono sempre più utilizzate nella formazione professionale dei futuri insegnanti. La professionalità del docente richiede oltre alle conoscenze teoriche o disciplinari, la capacità di mobilitare i saperi per organizzare risposte efficaci a problemi complessi e rilevanti e la capacità di riflettere sul proprio agire. È necessario che durante il percorso universitario l’insegnante in formazione acquisisca specifiche competenze e capacità autoriflessive. Questo contributo descrive una metodologia per la creazione di esperienze formative centrate sull’utilizzo della videoregistrazione e per la raccolta di dati sull’effetto del video sull’apprendimento dei futuri insegnanti. La ricerca indaga se gli studenti, al termine del percorso formativo proposto, dimostrano di aver acquisito la capacità di riflettere sul proprio agire inclusivo e sulla gestione della classe in presenza di una situazione educativa problematica.

Pedone, F., Ferrara, G. (2014). La formazione iniziale degli insegnanti attraverso la pratica del microteaching. GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA, 13, 85-98.

La formazione iniziale degli insegnanti attraverso la pratica del microteaching.

PEDONE, Francesca;Ferrara, Gabriella
2014-01-01

Abstract

Methodologies using video-registration are increasingly used in the professional training of future teachers. Teacher's professionalism requires, as well as the theoretical or disciplinary knowledge, the ability to use knowledge to sort out efficacious answers to complicated and considerable problems and the ability to reflect about own actions. It's necessary, during the academic course, that the teacher in learning situation could acquire specific expertise and self-reflexive abilities. This paper introduces a methodology for the creation of training experiences centered on using the video-registration and for the data retrieving about the effect of the video over learning of pre-service teachers. The research is focused on verifying if students have acquired abilities to reflect about their own inclusive action and about classroom’s management in presence of a problematic educative situation.
2014
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
Pedone, F., Ferrara, G. (2014). La formazione iniziale degli insegnanti attraverso la pratica del microteaching. GIORNALE ITALIANO DELLA RICERCA EDUCATIVA, 13, 85-98.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2014_SIRD-1096-3808-1-PB.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: articolo Pedone 2014 su GIRE
Dimensione 393.84 kB
Formato Adobe PDF
393.84 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/109907
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact