The study presents the criterion validity of the EMT (Izard et al., 2003), a measure to evaluate emotion knowledge in preschool. The criterion validity was examined in relation to children emotional regulation, their social competence and externalizing and internalizing behavior problems. The data were preliminarily analysed according to age and verbal ability. Participants were 120 children divided into three groups: 3, 4 and 5 years. As well as the EMT, the PPVT (Dunn & Dunn, 1997; Stella, Pizzoli & Tressoldi, 2000), the ERC (Molina et al., 2014; Shields & Cicchetti, 1997) and the SCBE (LaFreniere & Dumas, 1995; Montirosso et al., 2007) were administered. Correlations and predictive analyses supported the criterion validity of the EMT. The results showed that emotion knowledge assessed by the EMT was positively associated with emotion regulation, social competence and general adjustment, and negatively with internalizing problems. As for the influence of age and verbal abilities, the results showed that the EMT scores tend to increase with age and are higher in children with higher levels of verbal ability

Lo studio presenta i dati relativi alla validità di criterio dell’EMT (Izard et al., 2003), una misura della conoscenza delle emozioni in età prescolare. La validità di criterio è esaminata in relazione alla regolazione emotiva dei bambini, alla loro competenza sociale e alla manifestazione di problemi comportamentali di natura internalizzata ed esternalizzata. I dati sono preliminarmente analizzati in funzione dell’età e delle abilità verbali. Hanno partecipato allo studio 120 bambini, divisi in tre gruppi: 3, 4 e 5 anni. Oltre all’EMT, sono stati somministrati il PPVT (Dunn e Dunn, 1997; Stella, Pizzoli e Tressoldi, 2000), l’ERC (Molina et al., 2014; Shields e Cicchetti, 1997) e l’SCBE (LaFreniere e Dumas, 1995; Montirosso et al., 2007). Le analisi correlazionali e predittive supportano la validità di criterio dell’EMT, mostrando come la conoscenza delle emozioni valutata tramite l’EMT si associ positivamente alla regolazione emotiva, alla competenza sociale e all’adattamento generale, e negativamente alle difficoltà internalizzate. Per quanto riguarda l’influenza dell’età e delle abilità verbali, i dati evidenziano come i punteggi dell’EMT tendano ad aumentare con l’età e siano più elevati nei bambini con più alti livelli di abilità verbale.

Di Maggio, R., Zappulla, C., Pace, U., Izard, E.C. (2013). La conoscenza delle emozioni in età prescolare: un contributo alla validazione italiana dell’Emotion Matching Task (EMT). PSICOLOGIA CLINICA DELLO SVILUPPO, 3(XVII), 521-532 [10.1449/76231].

La conoscenza delle emozioni in età prescolare: un contributo alla validazione italiana dell’Emotion Matching Task (EMT)

DI MAGGIO, Rosanna;ZAPPULLA, Carla;
2013-01-01

Abstract

The study presents the criterion validity of the EMT (Izard et al., 2003), a measure to evaluate emotion knowledge in preschool. The criterion validity was examined in relation to children emotional regulation, their social competence and externalizing and internalizing behavior problems. The data were preliminarily analysed according to age and verbal ability. Participants were 120 children divided into three groups: 3, 4 and 5 years. As well as the EMT, the PPVT (Dunn & Dunn, 1997; Stella, Pizzoli & Tressoldi, 2000), the ERC (Molina et al., 2014; Shields & Cicchetti, 1997) and the SCBE (LaFreniere & Dumas, 1995; Montirosso et al., 2007) were administered. Correlations and predictive analyses supported the criterion validity of the EMT. The results showed that emotion knowledge assessed by the EMT was positively associated with emotion regulation, social competence and general adjustment, and negatively with internalizing problems. As for the influence of age and verbal abilities, the results showed that the EMT scores tend to increase with age and are higher in children with higher levels of verbal ability
2013
Settore M-PSI/04 - Psicologia Dello Sviluppo E Psicologia Dell'Educazione
Di Maggio, R., Zappulla, C., Pace, U., Izard, E.C. (2013). La conoscenza delle emozioni in età prescolare: un contributo alla validazione italiana dell’Emotion Matching Task (EMT). PSICOLOGIA CLINICA DELLO SVILUPPO, 3(XVII), 521-532 [10.1449/76231].
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/96587
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 8
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact