The article explores the literary representation of the city of Agrigento, examining the tension between its monumental classical identity (Akragas) and its modern, everyday dimension (Girgenti). Through the analysis of various writers and travelers — from Charles Didier to Dominique Fernandez — a dichotomy emerges between the splendor of the ancient Greek ruins and the contemporary urban decay. The "extimacy" of the ruins, as spaces of fascination and external projection, contrasts with the "intimacy" of the lived city, often portrayed in a melancholic light. Authors such as Quasimodo, Pirandello, and Sciascia reimagine Agrigento as a palimpsest of memories, symbolizing the fracture between a glorious past and a disenchanted present. The result is a "paper city," multiple and layered, that lives on in literature as a space where time, identity, and landscape converge.
L’articolo esplora la rappresentazione letteraria della città di Agrigento, indagando la tensione tra la sua dimensione monumentale e classica (Akragas) e quella moderna e quotidiana (Girgenti). Attraverso l’analisi di scrittori e viaggiatori — da Charles Didier a Dominique Fernandez — emerge una dicotomia fra la magnificenza delle rovine greche e il degrado urbano contemporaneo. La “extimità” delle rovine, luogo di fascinazione e proiezione esterna, si contrappone all’“intimità” della città vissuta, spesso ritratta in chiave malinconica. Autori come Quasimodo, Pirandello e Sciascia rielaborano Agrigento come palinsesto di memorie, simbolo della frattura tra passato glorioso e presente disilluso. Il risultato è una “città di carta”, molteplice e stratificata, che vive nella letteratura come spazio di confluenza tra tempo, identità e paesaggio.
Francesco Paolo Madonia, Claudia Carmina (2025). Scrivere Agrigento tra extimità e intimità. KALOS. ARTE IN SICILIA, 114-121.
Scrivere Agrigento tra extimità e intimità
Francesco Paolo Madonia;Claudia Carmina
2025-04-01
Abstract
The article explores the literary representation of the city of Agrigento, examining the tension between its monumental classical identity (Akragas) and its modern, everyday dimension (Girgenti). Through the analysis of various writers and travelers — from Charles Didier to Dominique Fernandez — a dichotomy emerges between the splendor of the ancient Greek ruins and the contemporary urban decay. The "extimacy" of the ruins, as spaces of fascination and external projection, contrasts with the "intimacy" of the lived city, often portrayed in a melancholic light. Authors such as Quasimodo, Pirandello, and Sciascia reimagine Agrigento as a palimpsest of memories, symbolizing the fracture between a glorious past and a disenchanted present. The result is a "paper city," multiple and layered, that lives on in literature as a space where time, identity, and landscape converge.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Madonia_Carmina_Kalós 2025.pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: articolo
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
1.03 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.03 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.