This contribution explores conflict management in the school context, analyzing relational dynamics and operational strategies to prevent and address violence. Through an analysis of international literature, the article outlines a theoretical-methodological framework that highlights the role of pedagogical competence in transforming conflicts into learning opportunities. Special attention is devoted to operational tools for daily conflict management and the implementation of a systemic approach that integrates teacher training, parental involvement, and community collaboration.
Il presente contributo esplora il tema della gestione dei conflitti nel contesto scolastico, analizzando le dinamiche relazionali e le strategie operative per prevenire e affrontare la violenza. Attraverso un’analisi della letteratura internazionale, l’articolo delinea un quadro teorico-metodologico che evidenzia il ruolo della competenza pedagogica nella trasformazione dei conflitti in opportunità di apprendimento. Particolare attenzione è dedicata agli strumenti operativi per la gestione quotidiana delle dinamiche conflittuali e all’implementazione di un approccio sistemico che integra la formazione degli insegnanti, il coinvolgimento dei genitori e la collaborazione con il territorio.
Di Martino V (2025). La gestione dei conflitti a scuola: dalla teoria dell’intervento alle strategie operative. NUOVA SECONDARIA, 6, 198-211.
La gestione dei conflitti a scuola: dalla teoria dell’intervento alle strategie operative
Di Martino V
2025-01-01
Abstract
This contribution explores conflict management in the school context, analyzing relational dynamics and operational strategies to prevent and address violence. Through an analysis of international literature, the article outlines a theoretical-methodological framework that highlights the role of pedagogical competence in transforming conflicts into learning opportunities. Special attention is devoted to operational tools for daily conflict management and the implementation of a systemic approach that integrates teacher training, parental involvement, and community collaboration.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Di Martino_NSR6.pdf
Solo gestori archvio
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
403.98 kB
Formato
Adobe PDF
|
403.98 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.