The aim of this contribution is to describe the development of a serious game aimed at disseminating knowledge in the field of archaeology. In recent decades, educational video games, or serious games, have become an important means of engaging students in various educational fields. In particular, some of these games have demonstrated great potential in communicating the tangible and intangible forms of cultural heritage within the teaching of historical subjects. The case under consideration proposes an initial phase of the game focused on the reconstruction of Temple G in Selinunte, starting from the current state of the ruins, which have been subject to topographic and laser surveying, and proceeding to the reconfiguration of a first portion of the colonnade. Following a test to be conducted with high school students, subsequent phases will be developed with the aim of reconstructing the temple in its final configuration.

Il presente contributo si pone come obiettivo la descrizione di un lavoro di sviluppo di un serious game finalizzato alla diffusione della conoscenza in ambito archeologico. Negli ultimi decenni i videogiochi educativi, o serious games, sono diventati un’importante forma di coinvolgimento degli studenti in diversi ambiti didattici: in particolare alcuni di questi hanno dimostrato, nell’ambito dell’insegnamento di materie storiche, un grande potenziale nel comunicare le forme tangibili e intangibili del patrimonio culturale. Il caso in esame propone una prima fase del gioco che ha come oggetto la ricostruzione del Tempio G di Selinunte, partendo dallo stato attuale dei ruderi, oggetto di rilievo topografico e laser, fino alla riconfigurazione di una prima parte del colonnato. Dopo un test da effettuare con studenti delle scuole superiori, si passerà all’elaborazione delle fasi successive, avendo come obiettivo la ricostruzione del tempio nella sua configurazione definitiva.

Fabrizio Avella, G.C. (2024). Un serious game per la ricostruzione del Tempio G di Selinunte. In F. Bergamo, A. Calandriello, M. Ciammaichella, I. Friso, F. Gay, G. Liva, et al. (a cura di), MISURA / DISMISURA : Ideare Conoscere Narrare MEASURE / OUT OF MEASURE : Devising Knowing Narrating (pp. 791-814). Milano : Angeli [10.3280/oa-1180-c510].

Un serious game per la ricostruzione del Tempio G di Selinunte

Fabrizio Avella;Giulio Cellura;
2024-01-01

Abstract

The aim of this contribution is to describe the development of a serious game aimed at disseminating knowledge in the field of archaeology. In recent decades, educational video games, or serious games, have become an important means of engaging students in various educational fields. In particular, some of these games have demonstrated great potential in communicating the tangible and intangible forms of cultural heritage within the teaching of historical subjects. The case under consideration proposes an initial phase of the game focused on the reconstruction of Temple G in Selinunte, starting from the current state of the ruins, which have been subject to topographic and laser surveying, and proceeding to the reconfiguration of a first portion of the colonnade. Following a test to be conducted with high school students, subsequent phases will be developed with the aim of reconstructing the temple in its final configuration.
A serious game for the reconstruction of Temple G of Selinunte
2024
Settore CEAR-10/A - Disegno
Fabrizio Avella, G.C. (2024). Un serious game per la ricostruzione del Tempio G di Selinunte. In F. Bergamo, A. Calandriello, M. Ciammaichella, I. Friso, F. Gay, G. Liva, et al. (a cura di), MISURA / DISMISURA : Ideare Conoscere Narrare MEASURE / OUT OF MEASURE : Devising Knowing Narrating (pp. 791-814). Milano : Angeli [10.3280/oa-1180-c510].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
UID 2024 - Avella - Cellura - Valpreda.pdf

Solo gestori archvio

Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 2.11 MB
Formato Adobe PDF
2.11 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/669471
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact