This contribution focuses on the episcopate, whose central role in the political and religious construction of the Spanish empire has so far been underestimated to the advantage of inquisitors and missionaries. Indeed, it was the bishops who were the ordinary mediators of knowledge, doctrines, skills and products (material and immaterial) in the fields of politics, culture, jurisprudence, theology, and the arts. This is particularly true in the case of the 43 Spanish bishops appointed in Sicily between 1529 and 1700, whose careers were characterised by significant internal mobility within the domains of the rey católico. In particular, Sicily also functioned as a second ‘homeland’ for some of these ecclesiastics who “emigrated” from Spain due to their converso origin – descendants of converted Jews – and as such were prevented from holding Castilian and Aragonese episcopal seats by virtue of the so-called estatutos de limpieza de sangre. The cases studied so far flesh out their pastoral activity, in which they demonstrated a sincere commitment to the Tridentine spirit and to the faith in whose name their ancestors or they themselves had been persecuted. The essay examines the cases of Luis III de Torres, Archbishop of Monreale (1588-1609), and Juan de Horozco y Covarrubias, Bishop of Agrigento (1594-1606).
Questo contributo si concentra sulla figura dei vescovi, il cui ruolo centrale nella costruzione politica e religiosa dell’impero spagnolo è stata fin qui sottostimata a vantaggio di inquisitori e missionari. Sono stati proprio i vescovi, infatti, i mediatori ordinari di saperi, dottrine, competenze e prodotti (materiali e immateriali) nei campi della politica, della cultura, del diritto, della teologia e dell’arte. Ciò è particolarmente vero nel caso dei 43 vescovi spagnoli nominati in Sicilia tra il 1529 e il 1700, le cui carriere sono caratterizzate da una significativa mobilità interna ai domini del rey católico. In particolare, la Sicilia funzionò da seconda “patria” anche per alcuni di questi ecclesiastici “emigrati” dalla Spagna perché di condizione conversa – discendenti di ebrei convertiti – e come tali impossibilitati ad accedere alle sedi episcopali castigliane e aragonesi in forza dei cosiddetti estatutos de limpieza de sangre. Dai casi finora studiati emerge che nella loro attività pastorale essi dimostrarono una convinta adesione allo spirito tridentino e alla fede in nome della quale i loro antenati o loro stessi erano stati perseguitati. Il saggio esamina i casi di Luis III de Torres, arcivescovo di Monreale (1588-1609), e di Juan de Horozco y Covarrubias, vescovo di Agrigento (1594-1606).
D'Avenia, F. (2024). Vescovi tra Spagna, Roma e Sicilia: promozione culturale e patrimonio immateriale (secc. XVI-XVII). In I patrimoni aristocratici tra eredità materiali e immateriali (pp. 27-43). Palermo : 40due Edizioni.
Vescovi tra Spagna, Roma e Sicilia: promozione culturale e patrimonio immateriale (secc. XVI-XVII)
D'Avenia, Fabrizio
2024-10-01
Abstract
This contribution focuses on the episcopate, whose central role in the political and religious construction of the Spanish empire has so far been underestimated to the advantage of inquisitors and missionaries. Indeed, it was the bishops who were the ordinary mediators of knowledge, doctrines, skills and products (material and immaterial) in the fields of politics, culture, jurisprudence, theology, and the arts. This is particularly true in the case of the 43 Spanish bishops appointed in Sicily between 1529 and 1700, whose careers were characterised by significant internal mobility within the domains of the rey católico. In particular, Sicily also functioned as a second ‘homeland’ for some of these ecclesiastics who “emigrated” from Spain due to their converso origin – descendants of converted Jews – and as such were prevented from holding Castilian and Aragonese episcopal seats by virtue of the so-called estatutos de limpieza de sangre. The cases studied so far flesh out their pastoral activity, in which they demonstrated a sincere commitment to the Tridentine spirit and to the faith in whose name their ancestors or they themselves had been persecuted. The essay examines the cases of Luis III de Torres, Archbishop of Monreale (1588-1609), and Juan de Horozco y Covarrubias, Bishop of Agrigento (1594-1606).File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
D_Avenia_Vescovi.pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: Articolo principale completo di frontespizio e indice del volume
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
1.05 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.05 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.