This paper offers some considerations into the ways in which Aeschylus’ Persians were interpreted and received on the occasion of its three modern performances produced by Fondazione INDA in the Greek Theatre of Siracusa. Special attention is dedicated to the different socio-cultural contexts in which this play was re-enacted on stage, as well as to the ways in which such contexts had variously influenced the reception and re-interpretation of the same tragedy. At the same time, it is highlighted how such modern re-enactments of Aeschylus’ Persians succeeded in making the audience reflect on aspects and consequences of war that have a wide and general validity, despite the original drama being focused on a particular and specific conflict, that is, the wars between some Greek poleis and the Persian Empire of the beginning of the 5th century BCE. The first of the three modern spectacles investigated here dates back to 1950, and was directed by Guido Salvini with a translation by Ettore Bignone; the second was performed in 1990 and directed by Mario Martone with a translation by the drama school of INDA under the supervision of Giusto Monaco; the last was staged in 2003 and directed by Antonio Calenda with the same translation from 2003.

Questo contributo offre alcune considerazioni sulle modalità con cui i Persiani di Eschilo sono stati interpretati e recepiti in occasione delle loro tre moderne messe in scena allestite dalla Fondazione INDA nel teatro greco di Siracusa. Una particolare attenzione è posta sui differenti contesti socioculturali in cui tale dramma è stato (ri)messo in scena e sui modi in cui tali contesti abbiano influenzato diversamente la ricezione e la reinterpretazione di una stessa tragedia. Allo stesso tempo, viene messo in luce come le moderne riproposizioni dei Persiani eschilei abbiano costituito un’occasione per far riflettere il pubblico su aspetti e conseguenze della guerra dalla portata ampia e generale, nonostante il dramma si riferisca a un conflitto specifico, ovvero lo scontro che oppose alcune póleis all’impero persiano nei primi decenni del V secolo a.C.. Il primo dei tre spettacoli analizzati risale al 1950, con regia di Guido Salvini e traduzione di Ettore Bignone, il secondo al 1990, con regia e scenografie di Mario Martone e traduzione della scuola di teatro dell’INDA sotto la direzione di Giusto Monaco, e l’ultimo al 2003, con regia di Antonio Calenda sulla base della traduzione del 1990.

Mattia Boscarino (2024). La ricezione dei Persiani di Eschilo nei moderni spettacoli di Siracusa: il dramma e la guerra tra storia e interpretazione. In A. Arena, L. Buffatti, S. Caiola, F. Carnazzi, I. Menin, G. Meriani, et al. (a cura di), Testo, autore, pubblico. Forme di ricezione dall'antichità alla modernità (pp. 41-55). libreriauniversitaria.it Edizioni.

La ricezione dei Persiani di Eschilo nei moderni spettacoli di Siracusa: il dramma e la guerra tra storia e interpretazione

Mattia Boscarino
Primo
2024-06-01

Abstract

This paper offers some considerations into the ways in which Aeschylus’ Persians were interpreted and received on the occasion of its three modern performances produced by Fondazione INDA in the Greek Theatre of Siracusa. Special attention is dedicated to the different socio-cultural contexts in which this play was re-enacted on stage, as well as to the ways in which such contexts had variously influenced the reception and re-interpretation of the same tragedy. At the same time, it is highlighted how such modern re-enactments of Aeschylus’ Persians succeeded in making the audience reflect on aspects and consequences of war that have a wide and general validity, despite the original drama being focused on a particular and specific conflict, that is, the wars between some Greek poleis and the Persian Empire of the beginning of the 5th century BCE. The first of the three modern spectacles investigated here dates back to 1950, and was directed by Guido Salvini with a translation by Ettore Bignone; the second was performed in 1990 and directed by Mario Martone with a translation by the drama school of INDA under the supervision of Giusto Monaco; the last was staged in 2003 and directed by Antonio Calenda with the same translation from 2003.
giu-2024
Settore HELL-01/B - Lingua e letteratura greca
9788833596976
Mattia Boscarino (2024). La ricezione dei Persiani di Eschilo nei moderni spettacoli di Siracusa: il dramma e la guerra tra storia e interpretazione. In A. Arena, L. Buffatti, S. Caiola, F. Carnazzi, I. Menin, G. Meriani, et al. (a cura di), Testo, autore, pubblico. Forme di ricezione dall'antichità alla modernità (pp. 41-55). libreriauniversitaria.it Edizioni.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Testo autore pubblico_BOSCARINO_estratto editoriale.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: file contributo versione editoriale
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 572.99 kB
Formato Adobe PDF
572.99 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/661741
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact