The current policies and guidelines of international organizations for Artificial Intelligence in Education (AIED) and research highlight the numerous ethical and practical challenges arising from the integration of Artificial Intelligence (AI) in the educational field, such as privacy and data protection, inequalities, bias and discrimination, transparency, and the quality and personalization of learning. This contribution aims to qualitatively analyze the results from a questionnaire administered to a sample of 244 future teachers, first-year students of the Primary Education Sciences Course, during the Teaching Technologies course at the University of Palermo. The questionnaire investigates the aforementioned ethical challenges, providing an overview of the participants’ perceptions regarding the application of AI in education.

Le attuali politiche e linee guida delle organizzazioni internazionali per l’Intelligenza Artificiale nell’educazione (AIED) e nella ricerca mettono in luce le molteplici sfide etiche e pratiche derivanti dall’integrazione dell’Intelligenza Artificiale (IA) nell’ambito dell’educazione quali: privacy e protezione dei dati, disuguaglianze, bias e discriminazione, trasparenza e, qualità e personalizzazione dell’apprendimento. Il contributo si propone di analizzare qualitativamente i risultati emersi da un questionario, somministrato a un campione di 244 futuri docenti, studenti di primo anno del Corso di Scienze della Formazione Primaria, durante l’Insegnamento Tecnologie Didattiche, presso l’Università degli Studi di Palermo. Il questionario indaga le sfide etiche sopra delineate, offrendo una panoramica delle percezioni dei partecipanti riguardo all'applicazione dell’IA nell'educazione.

Gulbay, E. (2024). Etica e Intelligenza Artificiale: un’analisi qualitativa con i futuri docenti di scuola dell’infanzia e primaria. Q-TIMES WEBMAGAZINE, 3(Anno XVI), 474-485.

Etica e Intelligenza Artificiale: un’analisi qualitativa con i futuri docenti di scuola dell’infanzia e primaria

Gulbay E.
;
Pitrella V.
2024-01-01

Abstract

The current policies and guidelines of international organizations for Artificial Intelligence in Education (AIED) and research highlight the numerous ethical and practical challenges arising from the integration of Artificial Intelligence (AI) in the educational field, such as privacy and data protection, inequalities, bias and discrimination, transparency, and the quality and personalization of learning. This contribution aims to qualitatively analyze the results from a questionnaire administered to a sample of 244 future teachers, first-year students of the Primary Education Sciences Course, during the Teaching Technologies course at the University of Palermo. The questionnaire investigates the aforementioned ethical challenges, providing an overview of the participants’ perceptions regarding the application of AI in education.
2024
Gulbay, E. (2024). Etica e Intelligenza Artificiale: un’analisi qualitativa con i futuri docenti di scuola dell’infanzia e primaria. Q-TIMES WEBMAGAZINE, 3(Anno XVI), 474-485.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
gulbay-pitrella_qtimes-jetss_lug24_1.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Contributo completo
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 425.34 kB
Formato Adobe PDF
425.34 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/652913
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact