Architecture has always had its own dual component: one current and contingent, proper to the present time of every epoch, and the other universal, which generates a deep, symbiotic and osmotic bond between present and past, even and above all the remote past, in a continuous and cyclic palingenesis. It is no coincidence that the title chosen for the activity of the School/Workshop of Architectural Design, Ancient Future in Canosa di Puglia. Archaeology and Project, constitutes in itself, precisely because of its being an oxymoronic rhetorical figure, an extraordinary evocation of a coherent and cohesive narrative in which one has a clear sensation of how the object of reflection of all reasoning, including above all that of a design matrix, is the innate synchronic dimension of architecture, which inevitably tends to be an expression of timeless values. In this sense, this contribution tends to demonstrate, also through some case studies, how each archaeological resource is in fact a referent for the design of architecture of all times. With respect to this premise, the project cannot but be based on the intention to offer a different key to the reading and experiential knowledge of the contextual sphere of intervention.

L'architettura ha sempre avuto una sua duplice componente: una attuale e contingente, propria del tempo presente di ogni epoca, e l'altra universale, che genera un legame profondo, simbiotico e osmotico tra presente e passato, anche e soprattutto remoto, in una continua e ciclica palingenesi. Non a caso il titolo scelto per l'attività della Scuola/Workshop di Progettazione Architettonica, "Antico futuro a Canosa di Puglia. Archeologia e Progetto", costituisce di per sé, proprio per il suo essere una figura retorica ossimorica, una straordinaria evocazione di una narrazione coerente e coesa in cui si ha la netta sensazione di come l'oggetto di riflessione di ogni ragionamento, compreso soprattutto quello di matrice progettuale, sia l'innata dimensione sincronica dell'architettura, che tende inevitabilmente ad essere espressione di valori senza tempo. In tal senso, questo contributo tende a dimostrare, anche attraverso alcuni casi di studio, come ogni risorsa archeologica sia di fatto un referente per la progettazione dell'architettura di tutti i tempi. Rispetto a questa premessa, il progetto non può che basarsi sull'intenzione di offrire una diversa chiave di lettura e conoscenza esperienziale dell'ambito contestuale di intervento.

Di Benedetto, G. (2024). La prassi archeologica del progetto : l’interlocuzione perenne tra antico e nuovo in architettura. U+D URBANFORM AND DESIGN, XI(21), 44-55 [10.36158/2384-9207.UD 21.2024.004].

La prassi archeologica del progetto : l’interlocuzione perenne tra antico e nuovo in architettura

Di Benedetto, Giuseppe
2024-07-01

Abstract

Architecture has always had its own dual component: one current and contingent, proper to the present time of every epoch, and the other universal, which generates a deep, symbiotic and osmotic bond between present and past, even and above all the remote past, in a continuous and cyclic palingenesis. It is no coincidence that the title chosen for the activity of the School/Workshop of Architectural Design, Ancient Future in Canosa di Puglia. Archaeology and Project, constitutes in itself, precisely because of its being an oxymoronic rhetorical figure, an extraordinary evocation of a coherent and cohesive narrative in which one has a clear sensation of how the object of reflection of all reasoning, including above all that of a design matrix, is the innate synchronic dimension of architecture, which inevitably tends to be an expression of timeless values. In this sense, this contribution tends to demonstrate, also through some case studies, how each archaeological resource is in fact a referent for the design of architecture of all times. With respect to this premise, the project cannot but be based on the intention to offer a different key to the reading and experiential knowledge of the contextual sphere of intervention.
lug-2024
Di Benedetto, G. (2024). La prassi archeologica del progetto : l’interlocuzione perenne tra antico e nuovo in architettura. U+D URBANFORM AND DESIGN, XI(21), 44-55 [10.36158/2384-9207.UD 21.2024.004].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
G. Di Benedetto, La prassi archeologica del progetto, in U+D 2024 .pdf

accesso aperto

Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 4.63 MB
Formato Adobe PDF
4.63 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/647693
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact