The title of this article is the incipit of a formula used by Bruno Celano, to be placed in the first note of the two-handed essays. In its completeversion it is as follows: «In complying with an Italian rule, whose point we do not fully understand, we declare that sections X and Y are by Bruno Celano and sections W and Z are by N». Given the highly dialogic process of writing that took place with Celano, we can easily understand why he,with gentle irreverence,obeyed by disagreeing to attribute ownership of each section to each author.In hisvast production, publications withanother author are few and recent. However, recounting the creative practiceof joint writing allows us to show a distinctive feature of Bruno Celano's entire oeuvre, which was thinking and researching in dialogue. In the current paper, Clelia Bartoli, Marco Brigaglia,and Giuseppe Rocchétrace some aspects of the backstage of Celano's work, especially inthe utmost years marked by illness.

Il titolo di questo articolo è l'incipit di una formula utilizzata da Bruno Celano nella prima nota dei saggi a due mani. Nella sua versione integrale è la seguente: “In ottemperanza a una norma italiana, di cui non comprendiamo appieno il senso, dichiariamo che le sezioni X e Y sono di Bruno Celano e le sezioni W e Z sono di N”. Dato il processo di scrittura altamente dialogico, possiamo facilmente comprendere perché Celano, con garbata irriverenza, obbedisse alla richiesta di attribuire la titolarità di ogni sezione a unautore, non esimendosidall’esprimereun certo dissenso.Nella sua vasta produzione, i testia doppia firmasono pochie recenti. Tuttavia, raccontare la pratica creativa della scrittura congiunta ci permette di mostrare un tratto distintivo dell'intera opera di Bruno Celano, ovvero il pensare e il ricercare in dialogo. Nel presente lavoro, Clelia Bartoli, Marco Brigaglia e Giuseppe Rocché ripercorrono alcuni elementidal backstage del lavoro di Celano, soprattutto negli ultimi anni segnati dalla malattia.

c bartoli (2024). In ossequio a una norma il cui senso ci sfugge: scrivere con Bruno Celano. MILAN LAW REVIEW, 5(1), 208-220.

In ossequio a una norma il cui senso ci sfugge: scrivere con Bruno Celano

c bartoli
2024-07-24

Abstract

The title of this article is the incipit of a formula used by Bruno Celano, to be placed in the first note of the two-handed essays. In its completeversion it is as follows: «In complying with an Italian rule, whose point we do not fully understand, we declare that sections X and Y are by Bruno Celano and sections W and Z are by N». Given the highly dialogic process of writing that took place with Celano, we can easily understand why he,with gentle irreverence,obeyed by disagreeing to attribute ownership of each section to each author.In hisvast production, publications withanother author are few and recent. However, recounting the creative practiceof joint writing allows us to show a distinctive feature of Bruno Celano's entire oeuvre, which was thinking and researching in dialogue. In the current paper, Clelia Bartoli, Marco Brigaglia,and Giuseppe Rocchétrace some aspects of the backstage of Celano's work, especially inthe utmost years marked by illness.
24-lug-2024
c bartoli (2024). In ossequio a una norma il cui senso ci sfugge: scrivere con Bruno Celano. MILAN LAW REVIEW, 5(1), 208-220.
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