The theoretical framework of the research moves within a perspective of inclusive education as a transformative know-how oriented to the enhancement of diversity as an intrinsic quality of every educational context and aimed at promoting full human development, both individually and collectively. In this view, the school is called to assume universality and flexibility to ensure equal access to everyone. The scientific literature suggests that the Universal Design for Learning framework could support the implementation of didactical paths to facilitate everyone’s academic success on the one hand and on the other the development of inclusive processes aimed at fostering equity and participation for all. It is therefore essential to support a teacher professionals’ development aimed at promoting the acquisition of disciplinary and methodological skills as well as the growth of a professional habit based on recursive reflexivity, selfassessment, research mindset, and agentivity. Against this background, the paper shows the first steps of a Teacher Professional Development Research that actively and participatorily involves 21 lower secondary teachers and a head teacher, in service at a Comprehensive Institute in the province of Agrigento. The aim of the research, strongly focused on the peculiarity of the context in which it develops, is to verify whether the training of teachers to the UDL approach brings an effective increase in inclusive processes in the classroom, a positive change in the exercise of teachers’ agentic skills, a positive impact on pupils’ learner agency.

La cornice teorica della ricerca si muove all’interno di una prospettiva che vede l’educazione inclusiva come saper-agire trasformativo orientato alla valorizzazione delle diversità quali qualità intrinseche di ogni contesto educativo e volta a favorire il pieno sviluppo umano, sia esso sul piano individuale che collettivo. La scuola è chiamata ad assumere un’ottica di universalità e flessibilità per garantire ad ognuno eque possibilità di accesso. La letteratura scientifica suggerisce che il framework Universal Design for Learning possa supportare, da un lato, l’implementazione di percorsi didattici capaci di facilitare il successo scolastico di ognuno e, dall’altro, lo sviluppo di processi inclusivi volti a favorire l’equità e la partecipazione di tutti. È pertanto indispensabile sostenere lo sviluppo professionale dei docenti per promuovere l’acquisizione di competenze disciplinari e metodologiche, così come favorire lo sviluppo di un habitus professionale improntato su riflessività ricorsiva, autovalutazione, competenze di ricerca e competenze agentive. In ragione di tali premesse, il contributo illustra l’avvio un percorso di Ricerca-Formazione che coinvolge in maniera attiva e partecipata 21 docenti di secondaria di primo grado ed una dirigente scolastica, in servizio presso un Istituto Comprensivo della provincia agrigentina. L’obiettivo della ricerca, la quale è fortemente focalizzata sulla specificità del contesto in cui si sviluppa, è quello di verificare se la formazione dei docenti all’approccio UDL apporti un effettivo incremento dei processi inclusivi in classe, un cambiamento positivo nell’esercizio di competenze agentive dei docenti, una ricaduta positiva sulla learner agency degli alunni.

Moscato, M. (2024). Tra universalità e inclusione. Un percorso di Ricerca-Formazione con i docenti della scuola secondaria di primo grado. In A. La Marca, G. Morett, I. Vannini (a cura di), La ricerca educativa e didattica nelle scuole di dottorato in Italia (pp. 376-398). Lecce : Pensa MultiMedia.

Tra universalità e inclusione. Un percorso di Ricerca-Formazione con i docenti della scuola secondaria di primo grado

Moscato, Maria
2024-07-01

Abstract

The theoretical framework of the research moves within a perspective of inclusive education as a transformative know-how oriented to the enhancement of diversity as an intrinsic quality of every educational context and aimed at promoting full human development, both individually and collectively. In this view, the school is called to assume universality and flexibility to ensure equal access to everyone. The scientific literature suggests that the Universal Design for Learning framework could support the implementation of didactical paths to facilitate everyone’s academic success on the one hand and on the other the development of inclusive processes aimed at fostering equity and participation for all. It is therefore essential to support a teacher professionals’ development aimed at promoting the acquisition of disciplinary and methodological skills as well as the growth of a professional habit based on recursive reflexivity, selfassessment, research mindset, and agentivity. Against this background, the paper shows the first steps of a Teacher Professional Development Research that actively and participatorily involves 21 lower secondary teachers and a head teacher, in service at a Comprehensive Institute in the province of Agrigento. The aim of the research, strongly focused on the peculiarity of the context in which it develops, is to verify whether the training of teachers to the UDL approach brings an effective increase in inclusive processes in the classroom, a positive change in the exercise of teachers’ agentic skills, a positive impact on pupils’ learner agency.
Between universality and inclusion. A Teacher Professional Development Participatory Action-Research path with lower secondary school teachers
1-lug-2024
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
Moscato, M. (2024). Tra universalità e inclusione. Un percorso di Ricerca-Formazione con i docenti della scuola secondaria di primo grado. In A. La Marca, G. Morett, I. Vannini (a cura di), La ricerca educativa e didattica nelle scuole di dottorato in Italia (pp. 376-398). Lecce : Pensa MultiMedia.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
la-ricerca-educativa_sird-qdd-7_2023 Moscato.pdf

accesso aperto

Descrizione: Contributo completo
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 1.25 MB
Formato Adobe PDF
1.25 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/646654
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact