The reflection presented in this paper focuses, first of all, on the need for evaluation to regain its fundamental meaning of valorization, considering the structural relationship that the two terms establish with the word inclusion. Individualized actions and personalized projects are authentic tools of inclusion if the teaching activity looks competently at the learner, verifying his difficulties, appreciating his latent potential, enhancing his development abilities. Secondly, some characteristic features of the new evaluation methods are highlighted, as they emerge from the most recent educational research, to provide useful indications for the work of teachers and educators.
La riflessione presentata nel contributo si concentra, innanzitutto, sulla necessità che la valutazione riacquisti il suo significato fondamentale di valorizzazione, considerando il rapporto strutturale che i due termini instaurano con la parola inclusione. Azioni individualizzate e progetti personalizzati sono autentici strumenti di inclusione se l'attività didattica guarda con competenza al discente, verificando le sue difficoltà, apprezzando le sue potenzialità latenti, valorizzando le sue capacità di sviluppo. In secondo luogo, sono evidenziati alcuni tratti caratteristici delle nuove modalità di valutazione, così come emergono dalla più recente ricerca educativa, per fornire indicazioni utili per il lavoro di insegnanti ed educatori.
Anello Francesca (2023). Valutare, valorizzare, includere. In F. Pedone, G. Lavanco (a cura di), OLTRE LE COLONNE DI ERACLE. Orientamenti interdisciplinari per l’inclusione (pp. 141-156). Palermo : Palermo University Press.
Valutare, valorizzare, includere
Anello Francesca
Conceptualization
2023-12-01
Abstract
The reflection presented in this paper focuses, first of all, on the need for evaluation to regain its fundamental meaning of valorization, considering the structural relationship that the two terms establish with the word inclusion. Individualized actions and personalized projects are authentic tools of inclusion if the teaching activity looks competently at the learner, verifying his difficulties, appreciating his latent potential, enhancing his development abilities. Secondly, some characteristic features of the new evaluation methods are highlighted, as they emerge from the most recent educational research, to provide useful indications for the work of teachers and educators.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Valutare valorizzare includere_Oltre le colonne di Eracle.pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: copertina volume-curatela e contributo
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
218.2 kB
Formato
Adobe PDF
|
218.2 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.