The transformations that have affected society and the change in the combination of ability and disability have had a profound impact on motivation and interest in the bodily dimension and in the practice ofsport, which from a strictly competitive phenomenon has become a tool for promoting well-being and social inclusion. In a purely pedagogical sense, sport represents a moment and a context for reflection on the ethical and cultural problems of our society today. In a social and educational perspective, through an interpretative and hermeneutical grid that belongs to a well-defined epistemological universe, such as special pedagogy, the debate wants to frame sport as a fertile context within which to act to develop inclusion and be a favorable ground for the development of a fair society, in which the participation of all is a enshrined right. The body, and what it conveys, becomes the piece of a larger mosaic: our society, in which people's ways ofthinking and mental attitudes reach a more careful and less superficial reading. The investigation on these conditions is still at the beginning and it needs to branch out on several fronts ranging from the theoretical aspects to the practical ones, from the methodological reflection to the training.

Le trasformazioni che hanno investito la società e il cambiamento del binomio abilità-disabilità hanno inciso profondamente sulle motivazioni e sull’interesse alla dimensione corporea e alla pratica sportiva, che da fenomeno strettamente agonistico è divenuta strumento di promozione del benessere e di inclusione sociale. In un’accezione squisitamente pedagogica, lo sport rappresenta un momento e un contesto di riflessione sui problemi etici e culturali che nella società si sviluppano e che in essa si prospettano. Il dibattito in una prospettiva sociale e educativa, attraverso una griglia interpretativa ed ermeneutica che appartiene ad un universo epistemologico ben definito, quale è la pedagogia speciale, vuole inquadrare lo sport quale contesto fertile entro cui agire per sviluppare l’inclusione ed essere terreno favorevole per lo sviluppo di una società equa, in cui la partecipazione di tutti è un diritto sancito. Il corpo, e ciò che veicola, diviene così il tassello di un mosaico più grande: la società, in cui i modi di pensare e gli atteggiamenti mentali delle persone raggiungono una lettura più attenta e meno superficiale. L'indagine su tali condizioni che si deve articolare è ancora agli inizi e necessita di diramarsi su più versanti che vanno dagli aspetti teorici a quelli pratici, dalla riflessione metodologica alla formazione.

gabriella ferrara (2023). Il ruolo del corpo nell’educazione speciale. PEDAGOGIA E VITA.

Il ruolo del corpo nell’educazione speciale

gabriella ferrara
2023-01-01

Abstract

The transformations that have affected society and the change in the combination of ability and disability have had a profound impact on motivation and interest in the bodily dimension and in the practice ofsport, which from a strictly competitive phenomenon has become a tool for promoting well-being and social inclusion. In a purely pedagogical sense, sport represents a moment and a context for reflection on the ethical and cultural problems of our society today. In a social and educational perspective, through an interpretative and hermeneutical grid that belongs to a well-defined epistemological universe, such as special pedagogy, the debate wants to frame sport as a fertile context within which to act to develop inclusion and be a favorable ground for the development of a fair society, in which the participation of all is a enshrined right. The body, and what it conveys, becomes the piece of a larger mosaic: our society, in which people's ways ofthinking and mental attitudes reach a more careful and less superficial reading. The investigation on these conditions is still at the beginning and it needs to branch out on several fronts ranging from the theoretical aspects to the practical ones, from the methodological reflection to the training.
2023
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
gabriella ferrara (2023). Il ruolo del corpo nell’educazione speciale. PEDAGOGIA E VITA.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Il ruolo del corpo nell’educazione speciale.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Contributo completo
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 562.89 kB
Formato Adobe PDF
562.89 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/640213
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact