Between the second and the fifteenth book of the Metamorphoses, Ovid seems to have restored to Atlas his canonical, reassuring identity profile, that of caeli fulcimen. Consequently, the ‘figural palimpsest’ of the character experimented in the folds of the ‘Perseid’ (met. 4, 621-662) on the Virgilian track (Aen. 4, 246-251) could be considered a closed chapter, a learned ‘provocation’ whose ‘surprise effect’ has by now left room for the re-entry of Atlas himself into the age-old mythical register, as well as into the canonical iconographic repertoire of pertinence. Provided, then, that it is the same character. In fact, as is often the case with these conflicting internal references, Ovid once again confronts the reader with the complexity of tradition, a tradition that is now irretrievably deprived of an unspecified and unspecifiable series of precious testimonies.
Tra il secondo e il quindicesimo libro delle Metamorfosi, Ovidio sembra aver restituito ad Atlante il suo canonico, rassicurante profilo identitario, quello di caeli fulcimen. Di conseguenza, il ‘palinsesto figurale’ del personaggio sperimentato nelle pieghe della ‘Perseide’ (met. 4, 621-662) su traccia virgiliana (Aen. 4, 246-251) potrebbe ritenersi un capitolo chiuso, una ‘provocazione’ dotta il cui ‘effetto sorpresa’ ha ormai lasciato campo al rientro di Atlante stesso nella secolare anagrafe mitica, oltre che nel canonico repertorio iconografico di pertinenza. Sempre che poi si tratti dello stesso personaggio. Infatti, come spesso succede per questi richiami interni conflittuali, una volta di più Ovidio pone il lettore davanti alla complessità della tradizione, una tradizione ormai irrimediabilmente decurtata di un’imprecisata e imprecisabile serie di testimonianze preziose.
landolfi, l. (2023). Atlante e i suoi volti: il caso ‘inquietante’ delle Metamorfosi ovidiane. In E.M. Ariemma, V. D’Urso, N. Lanzarone (a cura di), Studi sull’epica latina in onore di Paolo Esposito (pp. 115-130). Pisa : ETS.
Atlante e i suoi volti: il caso ‘inquietante’ delle Metamorfosi ovidiane
landolfi, l
2023-01-01
Abstract
Between the second and the fifteenth book of the Metamorphoses, Ovid seems to have restored to Atlas his canonical, reassuring identity profile, that of caeli fulcimen. Consequently, the ‘figural palimpsest’ of the character experimented in the folds of the ‘Perseid’ (met. 4, 621-662) on the Virgilian track (Aen. 4, 246-251) could be considered a closed chapter, a learned ‘provocation’ whose ‘surprise effect’ has by now left room for the re-entry of Atlas himself into the age-old mythical register, as well as into the canonical iconographic repertoire of pertinence. Provided, then, that it is the same character. In fact, as is often the case with these conflicting internal references, Ovid once again confronts the reader with the complexity of tradition, a tradition that is now irretrievably deprived of an unspecified and unspecifiable series of precious testimonies.File | Dimensione | Formato | |
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