Starting from the consideration that the constituent nucleus of common goods must be identified in the inseparable link with the exercise of fundamental rights and the free development of the person and therefore adopting an extensive concept of common goods which goes beyond the meaning of goods aimed at satisfying interests such as water supply, the transport system, healthcare, food and social security, the administration of justice, etc., the essential goods for the spiritual development of individuals and communities must certainly be included among these; goods that form the very meaning of being in the world of a community and therefore indispensable on the one hand to the definition of collective belonging and, on the other, to the constant improvement and maintenance over time of a satisfactory quality of life. However, the use of the largest part of the regional museums and archaeological parks is managed by private law entities (whose primary objective is profit) and not directly by the public body; the entry costs, combined with those of internal services, are unsustainable for low-medium income families; cultural professionals (archaeologists, ethno-anthropologists, art historians, etc.), trained in our universities (whose training offer, it must be said, remains largely inadequate), do not find the right space in the regional administration (totally also due to the lack of generational turnover) and are carefully kept out of management paths and decision-making processes.

Partendo dalla considerazione che il nucleo costituente dei beni comuni va individuato nell’inscindibile legame con l’esercizio dei diritti fondamentali ed il libero sviluppo della persona e adottando quindi un concetto estensivo di beni comuni che superi l’accezione di beni diretti alla soddisfazione di interessi quali l’erogazione dell’acqua, il sistema dei trasporti, la sanità, la sicurezza alimentare e sociale, l’amministrazione della giustizia, ecc., vanno certamente inclusi fra questi i beni essenziali allo sviluppo spirituale degli individui e delle comunità; beni fondanti il senso stesso dell’esserci nel mondo di una comunità e dunque irrinunziabili da un lato alla definizione di una appartenenza collettiva e, dall’altro, al costante miglioramento e alla tenuta nel tempo di una soddisfacente qualità della vita. Tuttavia la fruizione della più larga parte dei Musei regionali e dei Parchi archeologici è gestita da enti affidatari di diritto privato (il cui obiettivo primario è il profitto) e non direttamente dall’Ente pubblico; i costi di ingresso, congiunti a quelli dei servizi interni, sono insostenibili dalle famiglie dal reddito medio-basso; i professionisti della cultura (archeologi, etno-antropologi, storici dell’arte, ecc.), formati nelle nostre università (la cui offerta formativa, va detto, resta largamente inadeguata), non trovano il giusto spazio nell’amministrazione regionale (totalmente allo sbando anche per via del mancato ricambio generazionale) e sono accuratamente tenuti fuori dai percorsi gestionali e dai processi decisionali.

Buttitta, I. (2023). Il patrimonio à la carte o del “consumo” della cultura. In S. Mazza (a cura di), Parchi archeologici. Analisi e proposte (pp. 104-114). Palermo : Fondazione Federico II.

Il patrimonio à la carte o del “consumo” della cultura

Buttitta, Ignazio
2023-11-01

Abstract

Starting from the consideration that the constituent nucleus of common goods must be identified in the inseparable link with the exercise of fundamental rights and the free development of the person and therefore adopting an extensive concept of common goods which goes beyond the meaning of goods aimed at satisfying interests such as water supply, the transport system, healthcare, food and social security, the administration of justice, etc., the essential goods for the spiritual development of individuals and communities must certainly be included among these; goods that form the very meaning of being in the world of a community and therefore indispensable on the one hand to the definition of collective belonging and, on the other, to the constant improvement and maintenance over time of a satisfactory quality of life. However, the use of the largest part of the regional museums and archaeological parks is managed by private law entities (whose primary objective is profit) and not directly by the public body; the entry costs, combined with those of internal services, are unsustainable for low-medium income families; cultural professionals (archaeologists, ethno-anthropologists, art historians, etc.), trained in our universities (whose training offer, it must be said, remains largely inadequate), do not find the right space in the regional administration (totally also due to the lack of generational turnover) and are carefully kept out of management paths and decision-making processes.
nov-2023
Settore M-DEA/01 - Discipline Demoetnoantropologiche
978-88-96729-60-1
Buttitta, I. (2023). Il patrimonio à la carte o del “consumo” della cultura. In S. Mazza (a cura di), Parchi archeologici. Analisi e proposte (pp. 104-114). Palermo : Fondazione Federico II.
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