At school, the teacher observes potential skills of the students with disabilities, develops their performances in the context, encourages participation and relationships, creates an inclusive learning environment. The teacher uses observation tools to summarize essential information about the students and to design educational support interventions. This paper presents an observation guide ICF-based (2001; 2007), with the aim of confirming or changing the Functioning Profile of students in secondary school, and of drafting the Individualized Education Plan (IEP). A tool analysis was carried out on a sample of secondary school teachers (n = 580); the results show a good validity of the observation guide related to the ICF content domains and its theoretical principles.
A scuola, l’insegnante osserva le capacità potenziali dello studente in situazione di disabilità, sviluppa le sue performance nel contesto, favorisce la partecipazione e le relazioni, realizza un ambiente di apprendimento inclusivo. Egli si avvale di strumenti di osservazione per sintetizzare le informazioni essenziali sullo studente e progettare interventi di sostegno didattico. L’articolo presenta una guida di osservazione basata sull’ICF (2001; 2007), per la conferma o la modifica del Profilo di Funzionamento degli studenti di scuola secondaria e per la formulazione del Piano Educativo Individualizzato (PEI). È stata effettuata un’analisi dello strumento su un campione di insegnanti (n=580); i risultati mostrano una buona validità rispetto ai domini di contenuto dell’ICF e ai suoi principi teorici.
Anello Francesca (2024). Uso di uno strumento di osservazione per le attività di sostegno didattico nella scuola secondaria di I e II grado. NUOVA SECONDARIA, XLI(6), 179-192.
Uso di uno strumento di osservazione per le attività di sostegno didattico nella scuola secondaria di I e II grado
Anello Francesca
Conceptualization
2024-02-01
Abstract
At school, the teacher observes potential skills of the students with disabilities, develops their performances in the context, encourages participation and relationships, creates an inclusive learning environment. The teacher uses observation tools to summarize essential information about the students and to design educational support interventions. This paper presents an observation guide ICF-based (2001; 2007), with the aim of confirming or changing the Functioning Profile of students in secondary school, and of drafting the Individualized Education Plan (IEP). A tool analysis was carried out on a sample of secondary school teachers (n = 580); the results show a good validity of the observation guide related to the ICF content domains and its theoretical principles.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
5. Anello.pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: testo dell'articolo con elaborazione dati e bibliografia
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
286.21 kB
Formato
Adobe PDF
|
286.21 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
Sommario.pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: sommario numero della rivista
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
366.77 kB
Formato
Adobe PDF
|
366.77 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.