The kindergarten teacher plays the role of educational guide capable of proposing learning paths that allow the children to discover himself, ensuring his centrality (Ellerani, 2013), and guaranteeing the discovery of others and of the surrounding world. Through movement, the child develops social and communication skills (Coco, 2013), behaviour patterns (Mussen, Conger and Kagan, 1976) and interaction with others (Baumagartner, 2009). Teaching processes have to adapt to the needs of the learner; first of all, evaluation has the important role to provide useful information to regulate learning (Vertecchi, 1993).This contribution intends to propose the process of constructing and validating a competence assessment rubric for kindergarten, which focuses on the acquisition of motor skills, and which is useful for expressing an assessment that is coherent with the learning process for the child’s integral development. The rubric validation process, which involved 106 students attending the A.A. 2021-2022 Docimology and Laboratory course at the University of Palermo, ended in January 2023 and the validated rubric was shared with several schools in the Palermo area that participated in the “Natural moving” project.

L’insegnante della scuola dell’infanzia riveste il ruolo di guida educativa capace di proporre percorsi di apprendimento che permettono ai bambini di scoprire sé stessi, assicurandone la centralità (Ellerani, 2013), e garantendo la scoperta dell’altro e del mondo circostante. È attraverso il movimento che il bambino sviluppa abilità sociali e comunicative (Coco, 2013), schemi di comportamento (Mussen et al. 1976) e di interazione con l’altro (Baumagartner, 2009). I processi didattici devono adattarsi alle necessità del discente; la valutazione in primis ha un ruolo importante in quanto fornisce delle informazioni utili a regolare l’apprendimento (Vertecchi, 1993). Il presente contributo intende proporre il processo di costruzione e validazione di una rubrica di valutazione per la scuola dell’infanzia, che si focalizza sull’acquisizione delle competenze motorie ed utile per esprimere una valutazione coerente con il processo di apprendimento per uno sviluppo integrale del bambino. Il processo di validazione della rubrica, che ha visto coinvolti 106 studenti frequentanti il corso di Docimologia e laboratorio dell’A.A. 2021-2022 e metodologia della ricerca in campo educativo nell’A.A. 2022-2023, dell’Università degli Studi di Palermo, si è concluso nel mese di gennaio 2023 e la rubrica validata è stata condivisa con le scuole del territorio palermitano che hanno partecipato al progetto “Natural moving”.

giuseppa cappuccio, lucia maniscalco (2023). Conoscere attraverso il movimento: costruzione di una rubrica di valutazione per la scuola dell’infanzia. Q-TIMES WEBMAGAZINE, anno XV, N. 4, 332-346 [10.14668/QTimes_15425].

Conoscere attraverso il movimento: costruzione di una rubrica di valutazione per la scuola dell’infanzia

giuseppa cappuccio
;
lucia maniscalco
2023-10-01

Abstract

The kindergarten teacher plays the role of educational guide capable of proposing learning paths that allow the children to discover himself, ensuring his centrality (Ellerani, 2013), and guaranteeing the discovery of others and of the surrounding world. Through movement, the child develops social and communication skills (Coco, 2013), behaviour patterns (Mussen, Conger and Kagan, 1976) and interaction with others (Baumagartner, 2009). Teaching processes have to adapt to the needs of the learner; first of all, evaluation has the important role to provide useful information to regulate learning (Vertecchi, 1993).This contribution intends to propose the process of constructing and validating a competence assessment rubric for kindergarten, which focuses on the acquisition of motor skills, and which is useful for expressing an assessment that is coherent with the learning process for the child’s integral development. The rubric validation process, which involved 106 students attending the A.A. 2021-2022 Docimology and Laboratory course at the University of Palermo, ended in January 2023 and the validated rubric was shared with several schools in the Palermo area that participated in the “Natural moving” project.
ott-2023
Settore M-PED/04 - Pedagogia Sperimentale
giuseppa cappuccio, lucia maniscalco (2023). Conoscere attraverso il movimento: costruzione di una rubrica di valutazione per la scuola dell’infanzia. Q-TIMES WEBMAGAZINE, anno XV, N. 4, 332-346 [10.14668/QTimes_15425].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
cappuccio-maniscalco_qtimes-jetss_ott23_1.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: Contributo completo
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 368.45 kB
Formato Adobe PDF
368.45 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/621237
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact