Handwriting with a pen or pencil is significantly different from writing using a digital device. Writing in block letters, cursive or typing on a keyboard are modalities associated to different brain patterns, each of which gives rise to a different product. The spread of typewriting fuels the fear of an impoverishment of handwriting, the consequences of which have recently been highlighted, especially in children and young people, in terms of cognitive, perceptive, motor and linguistic development. Several neuroscientific study contributions have tried to clarify aspects and contours of the problem, trying to define the advantages and limits of typewriting compared to manual writing. In this paper, we have summarized the most relevant reflections, emerging from the scientific literature on the subject. Furthermore, the results of an exploratory study carried out on 251 university students are discussed; the survey have been aimed to test the hypothesis of possible different developments of the written expression capacity related to the concepts formulated by the student, according to the writing method used (by hand or typed), for taking notes, asking questions and providing answers.

Scrivere a mano con una penna o una matita è significativamente diverso dallo scrivere utilizzando un dispositivo digitale. Scrivere a stampatello, in corsivo o digitare su una tastiera, sono modalità associate a schemi cerebrali differenti, ognuno dei quali dà luogo a un prodotto diverso. La diffusione della scrittura in digitale alimenta il timore di un impoverimento della scrittura a mano, le cui conseguenze a livello di sviluppo cognitivo, percettivo, motorio e linguistico, in particolare nei bambini e nei ragazzi, sono state recentemente evidenziate. Diversi contributi di studio, di matrice neuroscientifica, hanno cercato di precisare gli aspetti del problema, nel tentativo di definire vantaggi e limiti della scrittura digitata a confronto con quella manuale. Nel presente contributo sono sintetizzate le riflessioni più rilevanti che emergono dalla letteratura scientifica sul tema. Inoltre, si discutono gli esiti di un studio esplorativo realizzato su 251 studenti universitari; l’indagine ha inteso saggiare l’ipotesi di una eventuale diversità di sviluppo della capacità di espressione scritta dei concetti formulati dallo studente, a seconda della modalità di scrittura usata (a mano o digitata), per prendere appunti, fare domande e fornire risposte.

Anello Francesca (2023). Scrittura a mano a confronto con quella digitale in studenti universitari che saranno maestri. GRAPHOS, 2, 79-94 [10.4454/graphos.60].

Scrittura a mano a confronto con quella digitale in studenti universitari che saranno maestri

Anello Francesca
Primo
Conceptualization
2023-12-01

Abstract

Handwriting with a pen or pencil is significantly different from writing using a digital device. Writing in block letters, cursive or typing on a keyboard are modalities associated to different brain patterns, each of which gives rise to a different product. The spread of typewriting fuels the fear of an impoverishment of handwriting, the consequences of which have recently been highlighted, especially in children and young people, in terms of cognitive, perceptive, motor and linguistic development. Several neuroscientific study contributions have tried to clarify aspects and contours of the problem, trying to define the advantages and limits of typewriting compared to manual writing. In this paper, we have summarized the most relevant reflections, emerging from the scientific literature on the subject. Furthermore, the results of an exploratory study carried out on 251 university students are discussed; the survey have been aimed to test the hypothesis of possible different developments of the written expression capacity related to the concepts formulated by the student, according to the writing method used (by hand or typed), for taking notes, asking questions and providing answers.
dic-2023
Anello Francesca (2023). Scrittura a mano a confronto con quella digitale in studenti universitari che saranno maestri. GRAPHOS, 2, 79-94 [10.4454/graphos.60].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
60-Articolo-369-1-10-20240104.pdf

accesso aperto

Descrizione: fondamenti teorici, metodologia ricerca, strumenti e risultati
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 604.23 kB
Formato Adobe PDF
604.23 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/621153
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact