Starting from the National Guidelines indications, proposed by the Italian Ministry of Health and implemented by the State-Regions Conference on 25 March 2015, regarding Animal Assisted Interventions (IAA), the article presents two new professions in the pedagogical field: the "project responsible" and the "project mediator", conducting a reflection on the required skills and possible training. Exploring the specifics of the possible training paths, it also refers to the Master in "Human Beings, Animals and Nature: IAA and new ecosystem perspectives", managed by the SPPEFF Department of the University of Palermo. The relationship between humans and animals is then addressed from an epistemological point of view in order to outline an ecological, ethical and educational framework within which to insert the current debate. The zooanthropological perspective fits into this framework, based on the interspecies relationship and on the knowledge of animal otherness and, at the same time, considering the interconnections between all living beings. Finally, through the exemplification of the relationship with the donkey, the article delves into the value of the relationship between children and animals, also reflecting on the role of adults with respect to the development of an empathetic attitude towards animal otherness and, more generally, of every otherness

Partendo dalle indicazioni delle Linee Guida Nazionali proposte dal Ministero della Salute italiano e recepite dalla Conferenza Stato Regioni in data 25 marzo 2015, riguardanti gli Interventi Assistiti con gli Animali (IAA) l’articolo presenta due nuove professioni in ambito pedagogico, quella di “responsabile di progetto” e quella di “referente di progetto”, conducendo una riflessione sulle competenze richieste e su possibili percorsi formativi. Riflettendo sulla specificità di possibili percorsi formativi, fa riferimento anche al Master in “"Esseri Umani, Animali e Natura: IAA e nuove prospettive ecosistemiche”, gestito dal Dipartimento SPPEFF dell’Università di Palermo. Viene quindi affrontato il rapporto tra esseri umani e animali da un punto di vista epistemologico al fine di delineare una cornice ecologica, etica ed educativa entro cui inserire il dibattito attuale. La prospettiva zooantropologica si inserisce in tale cornice, fondandosi sulla relazione interspecie e sulla conoscenza dell’alterità animale e, parallelamente, considerando le interconnessioni tra tutti gli esseri viventi. Infine, attraverso l’esemplificazione della relazione con l’asino, l’articolo approfondisce la valenza del rapporto tra bambini e animali riflettendo anche sul ruolo degli adulti rispetto allo sviluppo di un atteggiamento empatico nei confronti dell’alterità animale e, più in generale, di ogni alterità

Mignosi E (2023). Gli Interventi Assistiti con gli Animali (IAA): approccio ecosistemico e nuovi scenari pedagogici. In M. Fabbri, P. Malavasi, A. Rosa, I. Vannini (a cura di), Sistemi educativi, Orientamento, Lavoro. (pp. 1051-1055). Lecce : Pensa Multimedia.

Gli Interventi Assistiti con gli Animali (IAA): approccio ecosistemico e nuovi scenari pedagogici

Mignosi E
2023-11-01

Abstract

Starting from the National Guidelines indications, proposed by the Italian Ministry of Health and implemented by the State-Regions Conference on 25 March 2015, regarding Animal Assisted Interventions (IAA), the article presents two new professions in the pedagogical field: the "project responsible" and the "project mediator", conducting a reflection on the required skills and possible training. Exploring the specifics of the possible training paths, it also refers to the Master in "Human Beings, Animals and Nature: IAA and new ecosystem perspectives", managed by the SPPEFF Department of the University of Palermo. The relationship between humans and animals is then addressed from an epistemological point of view in order to outline an ecological, ethical and educational framework within which to insert the current debate. The zooanthropological perspective fits into this framework, based on the interspecies relationship and on the knowledge of animal otherness and, at the same time, considering the interconnections between all living beings. Finally, through the exemplification of the relationship with the donkey, the article delves into the value of the relationship between children and animals, also reflecting on the role of adults with respect to the development of an empathetic attitude towards animal otherness and, more generally, of every otherness
nov-2023
Settore M-PED/01 - Pedagogia Generale E Sociale
979-12-5568-059-8
Mignosi E (2023). Gli Interventi Assistiti con gli Animali (IAA): approccio ecosistemico e nuovi scenari pedagogici. In M. Fabbri, P. Malavasi, A. Rosa, I. Vannini (a cura di), Sistemi educativi, Orientamento, Lavoro. (pp. 1051-1055). Lecce : Pensa Multimedia.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
2023-11-21-ATTI Siped-Convegno-Nazionale-Bologna-Plenaria-e-Parallele-Definitivo.pdf

accesso aperto

Descrizione: Contributo completo
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 8.3 MB
Formato Adobe PDF
8.3 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/619533
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact