The “Ecological Self” concept proposed by Arne Naess can be important to underline a discontinuity with the Galilean scientific tradition, promoting a more respectful attitude to the environment. It is an enlarged and relational identity which, metaphysically interpreting the principle of Gestaltpsychologie "the whole is more than the sum of the parts", implies a radical rethinking of the human-environment relationship in a perspective that echoes the reflections of two illustrious writers: J.W. Goethe and I. Calvino. In the novel Palomar, Calvino highlights some limits of the analytical method, which is the ground of Galilean sciences; in addition, in his scientific writings, Goethe advances a conception of Nature that anticipates ecological reflections: for him, Nature is an all-embracing whole of which every single individual is part; however, every individual can reach its auto realization by recognizing itself as part of the whole. It is a process of decentralization of the self which, underlines Naess, gives voice not to man but to the experience of Nature: it is an oxymoronic expression which indicates both a complement of possession (it is an experience proper to Nature) and a genitive case (it is the experience by which every entity, from its point of view, experiences the whole of which it is a part). The challenge posed by Naess (which fits well with the reflections of Goethe and Calvino) is that our imagination is always anthropomorphic; for this reason, our natural experience can never be neutral: it is an aesthetic experience that we experience firsthand and requires the recovery of the qualitative sphere in our relationship with the environment.
Il concetto di “Sé ecologico” proposto da Arne Naess può rivelarsi importante per pensare una discontinuità rispetto alla tradizione scientifica galileiana, promuovendo un approccio più rispettoso dell’ambiente. Si tratta di un’identità allargata e relazionale che, interpretando metafisicamente il principio della Gestaltpsychologie “il tutto è più della somma delle parti”, implica un radicale ripensamento del rapporto uomo-mondo, in una prospettiva che fa eco alle riflessioni di due illustri letterati: J.W. Goethe e I. Calvino. Nel romanzo Palomar, Calvino mette difatti in luce alcuni limiti del metodo analitico su cui si fondano le scienze galileiane e nei suoi scritti scientifici Goethe avanza una concezione della natura che anticipa le riflessioni ecologiche: essa è un tutto onnicomprensivo del quale i singoli individui sono momenti che possono però realizzarsi solo riconoscendosi parte del tutto. Un processo di decentramento del sé che, sottolinea Naess, dà voce non all’uomo ma all’esperienza della natura, espressione ossimorica che indica tanto un complemento di possesso (un’esperienza propria della natura) quanto un complemento di specificazione (l’esperienza che ogni ente, dal suo punto di vista, sperimenta del tutto di cui è parte). La sfida che si pone Naess e che ben si accorda con le riflessioni di Goethe e Calvino è che la nostra immaginazione è sempre antropomorfa e per questo la nostra esperienza della natura non può mai essere neutra: è un esperire estetico che si vive in prima persona e impone il recupero della sfera del qualitativo nel nostro rapporto con l’ambiente.
maggiore valeria (2023). Næss, Goethe, Calvino. Prospettive per un’estetica della natura non-riduzionista. P.O.I., 12(1).
Næss, Goethe, Calvino. Prospettive per un’estetica della natura non-riduzionista
maggiore valeria
2023-12-01
Abstract
The “Ecological Self” concept proposed by Arne Naess can be important to underline a discontinuity with the Galilean scientific tradition, promoting a more respectful attitude to the environment. It is an enlarged and relational identity which, metaphysically interpreting the principle of Gestaltpsychologie "the whole is more than the sum of the parts", implies a radical rethinking of the human-environment relationship in a perspective that echoes the reflections of two illustrious writers: J.W. Goethe and I. Calvino. In the novel Palomar, Calvino highlights some limits of the analytical method, which is the ground of Galilean sciences; in addition, in his scientific writings, Goethe advances a conception of Nature that anticipates ecological reflections: for him, Nature is an all-embracing whole of which every single individual is part; however, every individual can reach its auto realization by recognizing itself as part of the whole. It is a process of decentralization of the self which, underlines Naess, gives voice not to man but to the experience of Nature: it is an oxymoronic expression which indicates both a complement of possession (it is an experience proper to Nature) and a genitive case (it is the experience by which every entity, from its point of view, experiences the whole of which it is a part). The challenge posed by Naess (which fits well with the reflections of Goethe and Calvino) is that our imagination is always anthropomorphic; for this reason, our natural experience can never be neutral: it is an aesthetic experience that we experience firsthand and requires the recovery of the qualitative sphere in our relationship with the environment.File | Dimensione | Formato | |
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