The Mastro di Campo di Mezzojuso is a traditional carnival performance that presents an articulated ritual symbolism that can be traced back to the pattern of New Year's ceremonies. Both ritual symbols, the representation of a dance or an armed confrontation, with the possible involvement of bystanders and the celebration of a marriage, correlated or separated, are, as is well known, constitutive from ancient times of New Year's ceremonies, especially of spring ones. Other European carnival rituals have a similar articulation. The essay presents a series of documented examples in the ancient world, in a historical-comparative perspective, useful for understanding today's folk ceremonies.
Il Mastro di Campo di Mezzojuso è una performance carnevalesca tradizionale che presenta un articolato simbolismo rituale riconducibile al pattern delle cerimonie di capodanno. In particolare si osservano il tema della ierogamia e della lotta rituale come elementi di promozione della fecondità. Ambedue i simboli rituali, la rappresentazione di una danza o di uno scontro armato, con l'eventuale coinvolgimento degli astanti e la celebrazione di un matrimonio, correlati o disgiunti, sono, come è noto, costitutivi ab antico delle cerimonie di capodanno, segnatamente di quelle primaverili. Altri rituali carnevaleschi europei hanno una simile articolazione. Il saggio presenta una serie di esempi documentati nel mondo antico, in prospettiva storico-comparativa, utili alla comprensione delle odierne cerimonie folkloriche.
buttitta, i. (2023). Tradizioni carnevalesche a Mezzojuso: dal Mastro di Campo al rogo del Nannu. In S. Fabrizi (a cura di), Dietro la maschera: Carnevale dall'antichità alla contemporaneità (pp. 85-108). Roma : GBEditoriA.
Tradizioni carnevalesche a Mezzojuso: dal Mastro di Campo al rogo del Nannu
buttitta, i
2023-01-01
Abstract
The Mastro di Campo di Mezzojuso is a traditional carnival performance that presents an articulated ritual symbolism that can be traced back to the pattern of New Year's ceremonies. Both ritual symbols, the representation of a dance or an armed confrontation, with the possible involvement of bystanders and the celebration of a marriage, correlated or separated, are, as is well known, constitutive from ancient times of New Year's ceremonies, especially of spring ones. Other European carnival rituals have a similar articulation. The essay presents a series of documented examples in the ancient world, in a historical-comparative perspective, useful for understanding today's folk ceremonies.File | Dimensione | Formato | |
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