This work presents the results of an experimental research in a single group, which involved 1350 students and 120 laboratory teachers attending the 5th cycle of the specialization course for didactic support activities for kindergartens, primary, first and secondary schools. And high school of theUniversity of Palermo held in the academic year 2020/2021. The theoretical framework within which the research is outlined is that of the Inquiry Based Laboratory (IBL) approach, Reflective Learning and Action Learning, essential to build a competent, aware and responsible teaching. The research path applied the IBL model to laboratory activities (180 hours) as a tool to enhance critical and reflective skills useful for understanding a problem and, subsequently, through the Action Learning process, to enable problem solving in a group. The results obtained show that IBL and Action Learning are the best expressions for a co-construction of learning in the presence of disabilities.

Il presente lavoro espone gli esiti di una ricerca sperimentale a gruppo unico, condotta con 1350 corsisti e 120 docenti di laboratorio frequentanti il V ciclo del corso di specializzazione per le attività di sostegno didattico per le scuole dell’infanzia, primaria, secondaria di primo e secondo grado dell’Ateneo di Palermo svoltosi nell’A.A. 2020/2021. La cornice teorica all’interno della quale si delinea la ricerca è quella dell’approccio Inquiry-Based Laboratory (IBL), del Reflective Learning e dell’Action Learning, fondamentale per la costruzione di una professionalità docente competente, consapevole e responsabile. Il percorso di ricerca ha applicato il modello dell’IBL alle attività laboratoriali (180 ore) quale strumento per potenziare le competenze critiche e riflessive utili alla conoscenza di un problema e, successivamente, attraverso il processo dell’Action Learning, consentire la risoluzione dei problemi in gruppo. I risultati ottenuti dimostrano che IBL e Action Learning risultano essere le migliori espressioni per una co-costruzione dell’apprendimento in presenza di disabilità.

giuseppa cappuccio, lucia maniscalco (2022). Co-costruzione dell'apprendimento: dalla pratica riflessiva all'azione. Inquiry-Based Laboratory e action learning nella formazione dei futuri docenti di sostegno. Q-TIMES WEBMAGAZINE, XIV(1), 224-242 [10.14668/QTimes_14119].

Co-costruzione dell'apprendimento: dalla pratica riflessiva all'azione. Inquiry-Based Laboratory e action learning nella formazione dei futuri docenti di sostegno.

giuseppa cappuccio
;
lucia maniscalco
2022-01-01

Abstract

This work presents the results of an experimental research in a single group, which involved 1350 students and 120 laboratory teachers attending the 5th cycle of the specialization course for didactic support activities for kindergartens, primary, first and secondary schools. And high school of theUniversity of Palermo held in the academic year 2020/2021. The theoretical framework within which the research is outlined is that of the Inquiry Based Laboratory (IBL) approach, Reflective Learning and Action Learning, essential to build a competent, aware and responsible teaching. The research path applied the IBL model to laboratory activities (180 hours) as a tool to enhance critical and reflective skills useful for understanding a problem and, subsequently, through the Action Learning process, to enable problem solving in a group. The results obtained show that IBL and Action Learning are the best expressions for a co-construction of learning in the presence of disabilities.
gen-2022
Settore M-PED/04 - Pedagogia Sperimentale
giuseppa cappuccio, lucia maniscalco (2022). Co-costruzione dell'apprendimento: dalla pratica riflessiva all'azione. Inquiry-Based Laboratory e action learning nella formazione dei futuri docenti di sostegno. Q-TIMES WEBMAGAZINE, XIV(1), 224-242 [10.14668/QTimes_14119].
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
cappuccio-maniscalco_qt-jetss_gen22_1.pdf

Solo gestori archvio

Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 1.62 MB
Formato Adobe PDF
1.62 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/586950
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact