This paper presents an observation guide, which we have built according to the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF, 2001; 2007), for the confirmation or modification of the Functioning Profile of pupils with disabilities in primary school and for the formulation of the Individualized Education Plan (IEP) by teachers. We have prepared the teacher's guide from some recent observation tools. A first validation of the tool was carried out on a sample of primary school teachers (n = 611); the results of the analyzes show a good construct validity of the observation guide related to the ICF content domains and its theoretical principles. The functionality of the observation tool was verified by the teachers while they were working on the drafting of the IEP and on the design of interventions for the pupil.

Il contributo presenta una guida di osservazione costruita secondo l’International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF, 2001; 2007), per la conferma o modifica del Profilo di Funzionamento degli alunni di scuola primaria in situazione di disabilità e per la formulazione del relativo Piano Educativo Individualizzato (PEI) da parte degli insegnanti. La guida per l’insegnante è stata preparata partendo da alcuni recenti strumenti di osservazione. È stata effettuata una prima validazione dello strumento su un campione di insegnanti di scuola primaria (n=611); i risultati delle analisi mostrano una buona validità di costrutto rispetto ai domini di contenuto dell’ICF e ai relativi principi teorici. La funzionalità dello strumento di osservazione è stata verificata dagli insegnanti mentre lavoravano alla stesura del PEI e alla progettazione degli interventi per l’alunno/a.

Francesca Anello (2023). Funzionalità di uno strumento di osservazione per progettare interventi educativi. In F. Anello (a cura di), Funzioni e competenze dell'insegnante di sostegno (pp. 61-78). Napoli : TECNODID Editrice.

Funzionalità di uno strumento di osservazione per progettare interventi educativi

Francesca Anello
Conceptualization
2023-01-01

Abstract

This paper presents an observation guide, which we have built according to the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF, 2001; 2007), for the confirmation or modification of the Functioning Profile of pupils with disabilities in primary school and for the formulation of the Individualized Education Plan (IEP) by teachers. We have prepared the teacher's guide from some recent observation tools. A first validation of the tool was carried out on a sample of primary school teachers (n = 611); the results of the analyzes show a good construct validity of the observation guide related to the ICF content domains and its theoretical principles. The functionality of the observation tool was verified by the teachers while they were working on the drafting of the IEP and on the design of interventions for the pupil.
Functionality of an observation tool to design educational support interventions
gen-2023
Settore M-PED/03 - Didattica E Pedagogia Speciale
Settore M-PED/04 - Pedagogia Sperimentale
Francesca Anello (2023). Funzionalità di uno strumento di osservazione per progettare interventi educativi. In F. Anello (a cura di), Funzioni e competenze dell'insegnante di sostegno (pp. 61-78). Napoli : TECNODID Editrice.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Anello F. Funzionalità strumento osservazione-Funz.comp.ins.sost. con copertina.pdf

Solo gestori archvio

Descrizione: contenuto principale, dati validazione, bibliografia
Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 303.25 kB
Formato Adobe PDF
303.25 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/579472
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact