This paper presents the characteristics of use of the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF, 2001) to structure differentiated paths for pupils with disabilities at school. The teacher has the task of creating an inclusive learning environment, of organizing consistent activities with the objectives, of using appropriate strategies to educational needs. To design effective educational support interventions, the teacher observes difficulties and potential abilities of the pupil, proposes the development and the improvement of significant performances in the context, thinks about how to teach to encourage participation, personalizes the tests and evaluates with authenticity and objectivity. The teacher can use ICF-based observation tools to summarize essential information about the pupil and to prepare the Individualized Education Plan (IEP).
Il contributo presenta le caratteristiche d’uso dell’International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF, 2001) per strutturare a scuola percorsi differenziati per gli alunni in situazione di disabilità. L’insegnante ha il compito di creare un ambiente di apprendimento inclusivo, di organizzare attività coerenti con gli obiettivi, di usare strategie adeguate ai bisogni educativi. Per progettare interventi efficaci di sostegno didattico egli osserva le difficoltà e le capacità potenziali dell’alunno, si propone lo sviluppo e il miglioramento di performance significative nel contesto, pensa come insegnare per favorire la partecipazione, personalizza le verifiche e valuta con autenticità e oggettività. L’insegnante può avvalersi di strumenti di osservazione su base ICF per sintetizzare le informazioni essenziali sull’alunno e preparare il Piano Educativo Individualizzato (PEI).
Francesca Anello (2023). Progettare interventi di sostegno didattico tra profilo di funzionamento e dimensioni di sviluppo. In F. Anello (a cura di), Funzioni e competenze dell'insegnante di sostegno (pp. 45-60). Napoli : TECNODID Editrice.
Progettare interventi di sostegno didattico tra profilo di funzionamento e dimensioni di sviluppo
Francesca Anello
Conceptualization
2023-01-01
Abstract
This paper presents the characteristics of use of the International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF, 2001) to structure differentiated paths for pupils with disabilities at school. The teacher has the task of creating an inclusive learning environment, of organizing consistent activities with the objectives, of using appropriate strategies to educational needs. To design effective educational support interventions, the teacher observes difficulties and potential abilities of the pupil, proposes the development and the improvement of significant performances in the context, thinks about how to teach to encourage participation, personalizes the tests and evaluates with authenticity and objectivity. The teacher can use ICF-based observation tools to summarize essential information about the pupil and to prepare the Individualized Education Plan (IEP).File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Anello F. Progettare interventi di sostegno didattico-Funz.comp.ins.sost. con copertina.pdf
Solo gestori archvio
Descrizione: contenuto principale, bibliografia, copertina
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
333.92 kB
Formato
Adobe PDF
|
333.92 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.