Starting from the reference literature, the contribution offers a pedagogical reflection on the forms of training, educational and professional guidance for migrant teenagers included in the Italian school system. In our current society, in which educational and school contexts are increasingly multicultural, the ability to know how to guide oneself implies in the student and teacher the predisposition to develop cognitive, emotional, and relational skills. These are skills capable of knowing how to relate to community and life contexts whose transformation depends not only on the lead process but also on socio-cultural factors pertaining to values, traditions, and cultures, which influence the student about his way of orienting himself in the world. An attempt was stand out the role of schools in educational guidance according to a perspective that goes beyond a vision of guidance as a transitory form, to give life to a generative guidance that arises from the relationship and draws its deep meaning from the relationship itself. In the concrete of migrant adolescents, the guidance is addressed on three aspects: school, professional and knowledge of the territory. These forms of guidance encourage schools to make a transition from contentoriented teaching to competence-oriented teaching.

Il contributo offre una riflessione pedagogica, a partire dalla letteratura di riferimento, sulle forme di orientamento formativo, educativo e professionale per gli adolescenti migranti inseriti nel sistema scolastico italiano. Nella nostra società attuale, in cui i contesti educativi e scolastici sono sempre più multiculturali, la capacità di sapersi orientare implica nello studente, così come nell’insegnante, la predisposizione a sviluppare competenze cognitive, emotive e relazionali, atte a sapersi relazionare con i contesti comunitari e di vita la cui trasformazione dipende non soltanto dal processo orientativo ma anche da fattori socioculturali afferenti a valori, tradizioni e culture, che influenzano lo studente circa il suo modo di orientarsi nel mondo. In particolare, si è cercato di portare alla luce il ruolo delle scuole nell’orientamento formativo secondo una prospettiva che superi una visione dell’orientamento come forma transitoria, strutturata nel qui ed ora, per dar vita ad un orientamento generativo che nasce dalla relazione e a dalla relazione stessa trae il suo significato profondo. Nel concreto degli adolescenti migranti, l’orientamento si indirizza su tre aspetti: scolastico, professionale e di conoscenza del territorio. Queste forme di orientamento sollecitano le scuole affinché si attui un passaggio da una didattica orientata ai contenuti a una didattica orientata alle competenze.

Fabio Alba (2022). Dall’orientamento transitorio all’orientamento generativo: una sfida educativa interculturale. In A. La Marca, A. Marzano (a cura di), Ricerca didattica e formazione insegnanti per lo sviluppo delle Soft Skills (pp. 938-946). Lecce : Pensa MultiMedia.

Dall’orientamento transitorio all’orientamento generativo: una sfida educativa interculturale

Fabio Alba
2022-11-01

Abstract

Starting from the reference literature, the contribution offers a pedagogical reflection on the forms of training, educational and professional guidance for migrant teenagers included in the Italian school system. In our current society, in which educational and school contexts are increasingly multicultural, the ability to know how to guide oneself implies in the student and teacher the predisposition to develop cognitive, emotional, and relational skills. These are skills capable of knowing how to relate to community and life contexts whose transformation depends not only on the lead process but also on socio-cultural factors pertaining to values, traditions, and cultures, which influence the student about his way of orienting himself in the world. An attempt was stand out the role of schools in educational guidance according to a perspective that goes beyond a vision of guidance as a transitory form, to give life to a generative guidance that arises from the relationship and draws its deep meaning from the relationship itself. In the concrete of migrant adolescents, the guidance is addressed on three aspects: school, professional and knowledge of the territory. These forms of guidance encourage schools to make a transition from contentoriented teaching to competence-oriented teaching.
nov-2022
978-88-6760-985-7
Fabio Alba (2022). Dall’orientamento transitorio all’orientamento generativo: una sfida educativa interculturale. In A. La Marca, A. Marzano (a cura di), Ricerca didattica e formazione insegnanti per lo sviluppo delle Soft Skills (pp. 938-946). Lecce : Pensa MultiMedia.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Dall_orientamento transitorio all_orientamento generativo_FabioALBA.pdf

Solo gestori archvio

Tipologia: Versione Editoriale
Dimensione 248.65 kB
Formato Adobe PDF
248.65 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/10447/578882
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact