This essay reflects on the specificity of educational research and associates it with research in the social field; it finds the connections in the political value, in the repercussions on praxis, and in the ethical perspective. In this sense, the possibility of connecting theory, methodology and experience (and, at a meta level, the possibility of reflecting on this connection) is highlighted and also the fact that this process is configured in terms of "longlife learning", on individual, group and institutional level. Finding the origin of this perspective in the work of Dewey (1929), the close link between experience and thought, reflection and practice, present in every process that aims at the growth of knowledge, is highlighted and the need of systematic observation and of aware methodology. Considering research in the educational field as a educational and transformative process located within the contexts and focusing attention on the "learning community", the communicative and relational dimension and the value of the group dimension are finally explored
Il saggio riflette sulla specificità della ricerca educativa e la accomnuna alla ricerca in campo sociale; ritrova infatti le connessioni nel valore politico, nelle ricadute sulla prassi, e nella prospettiva etica. In questo senso viene evidenziata la possibilità di connettere teoria, metodologia ed esperienza (e, ad un livello meta, di riflettere su tale connessione) e il fatto che questo processo si configura nei termini di una “apprendimento continuo”, sui piani individuale, di gruppo, istituzionale. Ritrovando l’origine di tale prospettiva nell’opera di Dewey (1929), viene quindi evidenziato lo stretto raccordo tra esperienza e pensiero, riflessione e pratica, presente in ogni processo che miri ad una crescita della conoscenza e viene rilevata la necessità dell’osservazione e di una metodologia sistematica e consapevole. Considerando la ricerca in ambito educativo come un processo formativo e trasformativo situato all’interno dei contesti e centrando l’attenzione sulla “comunità che apprende”, viene infine approfondita la dimensione comunicativa e relazionale e la valenza della dimensione di gruppo
Mignosi Elena (2022). Ricerca com-partecipata e sperimentazione didattica in campo educativo. In G. Benvenuto (a cura di), Aldo Visalberghi e la scuola di Dottorato consortile in Pedagogia sperimentale (pp. 86-91). Roma : Sapienza Università Editrice [10.13133/9788893772365].
Ricerca com-partecipata e sperimentazione didattica in campo educativo
Mignosi Elena
2022-09-01
Abstract
This essay reflects on the specificity of educational research and associates it with research in the social field; it finds the connections in the political value, in the repercussions on praxis, and in the ethical perspective. In this sense, the possibility of connecting theory, methodology and experience (and, at a meta level, the possibility of reflecting on this connection) is highlighted and also the fact that this process is configured in terms of "longlife learning", on individual, group and institutional level. Finding the origin of this perspective in the work of Dewey (1929), the close link between experience and thought, reflection and practice, present in every process that aims at the growth of knowledge, is highlighted and the need of systematic observation and of aware methodology. Considering research in the educational field as a educational and transformative process located within the contexts and focusing attention on the "learning community", the communicative and relational dimension and the value of the group dimension are finally exploredFile | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
6158_Visalberghi_Scuola_Dottorato_Pedagogia_sperimentale_eBOOK.pdf
accesso aperto
Descrizione: volume integrale
Tipologia:
Versione Editoriale
Dimensione
10.23 MB
Formato
Adobe PDF
|
10.23 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in IRIS sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.